دوره 32، شماره 4 - ( پاییز 1403 )                   جلد 32 شماره 4 صفحات 330-320 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.QUMS.REC.1400.178
Clinical trials code: IRCT20210803052064N1


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadi F, ranjbaran M, bigdeli H, jourabchi Z. The Effect of an Educational Intervention Based on the Health Belief Model on the Level of Breastfeeding Self-efficacy in Mothers Referring to Qazvin Health Centers: A Randomized Clinical Trial Study. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2024; 32 (4) :320-330
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2903-fa.html
محمدی فاطمه، رنجبران مهدی، بیکدلی حامد، جورابچی زینت. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان خودکارآمدی شیردهی در مادران مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی شهر قزوین: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1403; 32 (4) :320-330

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2903-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
2- مرکز تحقیقات بیماری‌های متابولیک، پژوهشکده پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران ، zinat.jourabchi@ymail.com
چکیده:   (1203 مشاهده)
سابقه و هدف: در سال‌های اخیر قطع زودهنگام شیردهی انحصاری در ایران در‌ حال افزایش است. افزایش‌ سطح آگاهی مادران از مهمترین عوامل موثر در ارتقای تغذیه انحصاری با شیر مادر است؛ یکی از بهترین روش‌های آموزشی درباره چالش‌های سلامتی، مدل اعتقاد بهداشتی است. مطالعه حاضر، با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی ‌بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان خودکارآمدی شیردهی در مادران انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده شاهد‌دار است که درباره120 زن باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی شهر قزوین انجام‌ شد. نمونه‌ها با روش تخصیص تصادفی بلوکی ۴ تایی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله از هفته 36 به بعد، 4 جلسه آموزشی شیردهی، مبتنی بر سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی، به صورت مجازی دریافت‌کردند. گروه کنترل مراقبت‌های روتین دوران بارداری را دریافت‌کردند. پرسشنامه خودکارآمدی شیردهی و مدل اعتقاد بهداشتی، قبل از زایمان و 1، 4 و 6 هفته پس‌ از آن تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss26 انجام شد. سطح معنا‌داری همه آزمونها 0.05 در نظرگرفته شد.
یافته‌ها: بعد ‌‌از انجام مداخله، تفاوت آماری معنا‌داری در میانگین دو گروه از‌‌‌‌‌‌ نظر سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی مشاهده شد (p<0.05). همچنین میانگین نمرات خودکارآمدی شیردهی در هفته اول بعد از مداخله در گروه کنترل 4.65 ± 52.23 و در گروه آزمون 4.09 ± 55.8 بوده که از نظر تفاوت آماری معنادار بوده است (P<0.001).
نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی بر‌اساس مدل اعتقاد بهداشتی می‌تواند میزان خودکارآمدی شیردهی مادران را بهبود دهد؛ بنابراین، مراقبان بهداشتی می‌توانند از آن به عنوان روش آموزشی قابل اعتماد و در‌ دسترس استفاده کنند.

 
متن کامل [PDF 1530 kb]   (226 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش در پرستاری و مامایی
دریافت: 1402/10/28 | پذیرش: 1403/4/2 | انتشار: 1403/10/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |