Ethics code: IR.IAU.CHALUS.REC.1398.017
Clinical trials code: IRCT20191229045934N1
mazidi S, jahani M, soltani S, akhoundzadeh G. Effect of the Family-Centered Empowerment Model on the Resilience of Parents of Children with Mental Retardation. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2025; 33 (1) :82-91
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-3012-fa.html
مزیدی سعیده، جهانی محمد علی، سلطانی سید امیر، آخوندزاده گلبهار. تاثیر الگوی توانمندسازی خانوادهمحور بر تابآوری والدین دارای کودکان مبتلا به عقبماندگی ذهنی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1403; 33 (1) :82-91
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-3012-fa.html
1- گروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علیآباد کتول، علیآباد کتول، ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
4- گروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علیآباد کتول، علیآباد کتول، ایران ، g-akhoundzadeh@aliabadiau.ac.ir
چکیده: (1270 مشاهده)
سابقه و هدف: سالانه تعداد قابل توجهی کودک با ناتوانی هوشی و عقبماندگی ذهنی به جمعیت کشور افزوده میشود که موجب تحمیل فشارهای روحی - روانی زیادی بر خانواده میشود؛ بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر الگوی توانمندسازی خانوادهمحور بر تابآوری والدین کودکان مبتلا به عقبماندگی ذهنی انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1400 در شهرستان علیآباد کتول بر روی والدین کودکان عقبمانده ذهنی در دو گروه (24 نفر گروه آزمون و 24 نفر گروه کنترل) با انجام پیشآزمون و پسآزمون و به صورت تصادفی ساده انجام شده است. در گروه آزمون 6 جلسه توانمندسازی خانوادهمحور برگزار شد. در گروه کنترل نیز آموزشها و مراقبتهای معمول صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون بوده است. برای تجزیه و تحلیل از نرمافزارv23 SPSS و در سطح معنا داری ۰۵/۰ استفاده شده است.
یافتهها: از نظر میانگین نمره تابآوری بین گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معناداری مشاهده شد (001/0>P). همچنین، با حذف اثر پیشآزمون بین گروه آزمون و کنترل اختلاف معناداری دیده شد (001/0>P، 48/0=Eta)، به طوری که 29 درصد از تغییرات میانگین نمره تابآوری والدین ناشی از اثر الگوی توانمندسازی خانوادهمحور بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به موثر بودن الگوی توانمندسازی خانوادهمحور بر تابآوری والدین و اهمیت نقش والدین در مراقبت از کودکان عقبمانده ذهنی توصیه میشود از این روش درمانی کمهزینه و موثر در مراقبت و توانمندسازی والدین استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش در پرستاری و مامایی دریافت: 1403/3/22 | پذیرش: 1403/7/7 | انتشار: 1403/12/29