دوره 33، شماره 2 - ( بهار 1404 )                   جلد 33 شماره 2 صفحات 137-128 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MUI.NUREMA.REC.1402.193
Clinical trials code: IRCT20240330061384N1


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezazadeh M, Allaei A, Shirani F, Aboutalebi M, Farajzadeh N, Salimian N. Effects of Using Escape Room as an Assessment Game on Critical Thinking and Self-efficacy in Clinical Performance of Nursing Students: A Randomized Clinical Trial. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2025; 33 (2) :128-137
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-3205-fa.html
رضازاده میثم، اعلائی عاطفه، شیرانی فریماه، ابوطالبی محمدصادق، فرج زاده نگار، سلیمیان نسرین. تأثیر به‌کارگیری اتاق فرار به عنوان یک بازی ارزیابی کننده بر تفکر انتقادی و خودکارآمدی در عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1404; 33 (2) :128-137

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-3205-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، ms.allaei@gmail.com
چکیده:   (899 مشاهده)
سابقه و هدف: پرستاران در محیطی پیچیده و پویا کار می­کنند. رویکرد سنتی به دانشجویان پرستاری اجازه نمی‌دهد تا مشکلات بالینی زندگی واقعی را تجربه کنند و استرس را در مقیاس زمانی واقعی مدیریت کنند. هدف از مطالعه‌ی حاضر، تعیین تأثیر به‌کارگیری اتاق فرار به عنوان یک بازی ارزیابی‌کننده بر تفکر انتقادی و خودکارآمدی در عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری بود.
مواد و روش‌‌ها: مطالعه حاضر، یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده بود که با مشارکت 80 دانشجوی ترم شش پرستاری در سال 1403 انجام شد. نمونه­گیری به صورت در دسترس و تخصیص نمونه­ها به صورت تصادفی با روش کارتی شامل گروه مداخله (40 نفر) و گروه کنترل (40 نفر) انجام شد. مداخله، یک برنامه ارزیابی‌کننده مبتنی بر به‌کارگیری اتاق فرار بود. جمع­آوری داده­ها با استفاده از پرسش­نامه استاندارد خودکارآمدی در عملکرد بالینی و پرسش­نامه استاندارد تفکر انتقادی انجام شد. گروه کنترل برنامه­های ارزیابی روتین را دریافت کردند. از نرم­افزار SPSS نسخه 26 و آمار توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که نمرات تفکر انتقادی در گروه مداخله از 30/32±20/250 در پیش‌آزمون به 30/23±10/261 در پس‌آزمون افزایش یافت. با این حال، این تغییر از نظر آماری معنادار نبود (05/0<p). همچنین نمرات وضعیت خودکارآمدی گروه مداخله از 20/6±20/91 در پیش‌آزمون به 50/5±50/93 در پس‌آزمون افزایش یافت، ولی از نظر آماری معنا­دار نبود (05/0<p). در گروه کنترل، نمرات از 20/8±40/88 به50/6±70/۸۵ کاهش پیدا کرد. با این حال، این تغییرات نیز از نظر آماری معنا­دار نبودند (05/0<p).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه‌ی حاضر نشان داد که استفاده از اتاق فرار به‌عنوان یک روش ارزیابی‌کننده، تأثیرات مثبتی بر تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری داشته است، اگرچه این تأثیرات از نظر آماری معنا­دار نبوده و نیاز به مطالعات بیشتر برای بررسی تأثیرات بلندمدت آن احساس می‌شود.
متن کامل [PDF 1129 kb]   (206 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش در پرستاری و مامایی
دریافت: 1403/11/20 | پذیرش: 1404/3/17 | انتشار: 1404/4/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |