Ethics code: IR.MUI.NUREMA.REC.1402.193
Clinical trials code: IRCT20240330061384N1
Rezazadeh M, Allaei A, Shirani F, Aboutalebi M, Farajzadeh N, Salimian N. Effects of Using Escape Room as an Assessment Game on Critical Thinking and Self-efficacy in Clinical Performance of Nursing Students: A Randomized Clinical Trial. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2025; 33 (2) :128-137
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-3205-fa.html
رضازاده میثم، اعلائی عاطفه، شیرانی فریماه، ابوطالبی محمدصادق، فرج زاده نگار، سلیمیان نسرین. تأثیر بهکارگیری اتاق فرار به عنوان یک بازی ارزیابی کننده بر تفکر انتقادی و خودکارآمدی در عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1404; 33 (2) :128-137
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-3205-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، ms.allaei@gmail.com
چکیده: (899 مشاهده)
سابقه و هدف: پرستاران در محیطی پیچیده و پویا کار میکنند. رویکرد سنتی به دانشجویان پرستاری اجازه نمیدهد تا مشکلات بالینی زندگی واقعی را تجربه کنند و استرس را در مقیاس زمانی واقعی مدیریت کنند. هدف از مطالعهی حاضر، تعیین تأثیر بهکارگیری اتاق فرار به عنوان یک بازی ارزیابیکننده بر تفکر انتقادی و خودکارآمدی در عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری بود.
مواد و روشها: مطالعه حاضر، یک کارآزمایی بالینی تصادفیشده بود که با مشارکت 80 دانشجوی ترم شش پرستاری در سال 1403 انجام شد. نمونهگیری به صورت در دسترس و تخصیص نمونهها به صورت تصادفی با روش کارتی شامل گروه مداخله (40 نفر) و گروه کنترل (40 نفر) انجام شد. مداخله، یک برنامه ارزیابیکننده مبتنی بر بهکارگیری اتاق فرار بود. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی در عملکرد بالینی و پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی انجام شد. گروه کنترل برنامههای ارزیابی روتین را دریافت کردند. از نرمافزار SPSS نسخه 26 و آمار توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که نمرات تفکر انتقادی در گروه مداخله از 30/32±20/250 در پیشآزمون به 30/23±10/261 در پسآزمون افزایش یافت. با این حال، این تغییر از نظر آماری معنادار نبود (05/0<p). همچنین نمرات وضعیت خودکارآمدی گروه مداخله از 20/6±20/91 در پیشآزمون به 50/5±50/93 در پسآزمون افزایش یافت، ولی از نظر آماری معنادار نبود (05/0<p). در گروه کنترل، نمرات از 20/8±40/88 به50/6±70/۸۵ کاهش پیدا کرد. با این حال، این تغییرات نیز از نظر آماری معنادار نبودند (05/0<p).
نتیجهگیری: نتایج مطالعهی حاضر نشان داد که استفاده از اتاق فرار بهعنوان یک روش ارزیابیکننده، تأثیرات مثبتی بر تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری داشته است، اگرچه این تأثیرات از نظر آماری معنادار نبوده و نیاز به مطالعات بیشتر برای بررسی تأثیرات بلندمدت آن احساس میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش در پرستاری و مامایی دریافت: 1403/11/20 | پذیرش: 1404/3/17 | انتشار: 1404/4/16