Nosratian H, Sadeghi N, Mousavi M S. The Effect of Educational Support Interventions on Parental Competence of Mothers with Infants Hospitalized in the Neonatal Intensive Care unit of Ganjovian Hospital, Dezful, 2024. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2025; 33 (3) :253-264
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-3236-fa.html
نصرتیان حدیث، صادقی نرگس، موسوی مهساالسادات. تأثیر مداخلات حمایتی آموزشی بر صلاحیت والدینی مادران دارای نوزاد بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان گنجویان دزفول در سال 1403. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1404; 33 (3) :253-264
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-3236-fa.html
1- مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، n45sadeghi@yahoo.com
چکیده: (658 مشاهده)
سابقه و هدف: تولد نوزاد نارس میتواند برای والدین تجربهای شوکآور و استرسزا باشد و در بسیاری موارد موجب ناتوانی آنان در ایفای نقشهای والدینی گردد. این وضعیت بهدنبال خود اختلال در تعامل میان مادران و پرستاران بخش مراقبتهای ویژه نوزادان را به همراه داشته و روند بستری و درمان نوزادان را با چالشهای جدی مواجه میسازد. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلات حمایتی_آموزشی بر صلاحیت والدینی در مادران دارای نوزاد بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان گنجویان دزفول در سال ۱۴۰۳ انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از کلیه مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان گنجویان شهرستان دزفول در سال 1403 بود که از این جامعه، تعداد 48 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه صلاحیت والدینی گیباد و الستون (1989) بود. گروه آزمون، مداخله حمایتی-آموزشی کرمی و همکاران (1388) را به روشِ آموزش نمایشهای ویدیویی و ارائهی کتابچهی آموزشی دریافت کردند؛ اما، گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادههای گردآوریشده با نرمافزار SPSS نسخه 27 و با سطح معناداری کمتر از 05/0 تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: میانگین امتیاز صلاحیت والدینی در گروه آزمون قبل از مداخله، برابر 73/5±33/56 و بعد از مداخله، برابر 59/4±67/73 بوده است. در گروه کنترل میانگین امتیاز صلاحیت والدینی قبل مداخله برابر 35/5±87/55 و بعد مداخله برابر 63/4±08/53 مشاهده شد نتایج نشان داد در متغیر صلاحیت والدینی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P).
نتیجهگیری: بهکارگیری مداخلات حمایتی-آموزشی والدین نوزادان نارس بستری در بخش مراقبتهای ویژه، میتواند به ارتقای صلاحیت والدینی این نوزادان منجر شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1404/1/21 | پذیرش: 1404/6/16 | انتشار: 1404/7/19