مقدمه: شستشوی دست از ساده ترین استراتژی های پیشگیری کننده از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور است. اما هنوز عده زیادی از پرستاران شستشوی دست را برای پیشگیری از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور با اهمیت به حساب نمی آورند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بر دانش، نگرش و تبعیت پرستاران از استراتژی شستشوی دست انجام گرفته است.
روش کار: مطالعه ای نیمه تجربی بصورت سرشماری بر روی 52 پرستار بخش مراقبتهای ویژه طراحی و اجرا گردید. دانش، نگرش و تبعیت پرستاران، قبل و بعد از اجرای کارگاه آموزشی مبتنی بر شواهد شستشوی دست بعنوان استراتژی پیشگیری کننده از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور در ماههای اول و سوم با استفاده از پرسشنامه و فهرست وارسی محقق ساخته مورد سنجش و با نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آنالیز داده های تکراری مورد تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: اکثریت (8/80%) پرستاران مورد بررسی در زمینه شستشوی دست آموزشی ندیده بودند. پس از انجام مداخله آموزشی دانش و نگرش پرستاران در زمینه شستشوی دست افزایش معنی داری یافت (01/0 = P ) و تبعیت پرستاران در حیطه شستشوی دست با محلولهای الکلی و آب و صابون نیز افزایش یافت هرچند افزایش تبعیت تنها در شستشوی دست با محلولهای الکلی معنی دار بود (04/0 = P ).
نتیجه نهایی: برنامه های آموزشی کوتاه مدت در مورد شستشوی دست بعنوان استراتژی پیشگیری کننده از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور در قالب کارگاه آموزشی و بصورت مداوم در محل کار پرستاران بخش مراقبتهای ویژه می تواند دانش، نگرش و تبعیت پرستاران را در مورد شستشوی دست افزایش دهد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |