دوره 24، شماره 4 - ( 9-1395 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 301-312 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.21859/nmj-240410

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghadarikoosha M, Mohammadi N, khalili Z, oshvandi K, Faradmal J, Chavoshinia M. The barriers of the clinical education from the nursing students’ view. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2016; 24 (4) :301-312
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1482-fa.html
مقدری کوشا مهناز، محمدی ناهید، خلیلی زهرا، عشوندی خدایار، فردمال جواد، چاوشی نیا مصطفی. بررسی موانع آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1395; 24 (4) :301-312

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1482-fa.html


1- مربی دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- پرستار دانشگاه علوم پزشکی همدان ، zkhalili90@yahoo.com
3- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی همدان
4- استادیار دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (1756 مشاهده)

مقدمه: هدف از آموزش ایجاد سطح مناسبی از دانش  و مهارت در دانشجویان پرستاری است. مشکلات آموزشی مانع اصلی ظهور تواناییها و استعدادهای بالقوه دانشجویان می باشد. هدف از این مطالعه تعیین موانع آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری می باشد.

روش کار: این مطالعه مقطعی- تحلیلی در سال 94-1393 بر روی 100 دانشجوی پرستاری ترم 8-4 دانشکده پرستاری و مامایی همدان صورت گرفت. نمونه ها به صورت در دسترس انتخاب شدند.اطلاعات لازم به وسیله 4 پرسشنامه محقق ساخته با 32 سوال مشترک (مربوط به 5 حیطه اهداف و برنامه، عملکرد مربی، برخورد با دانشجو، محیط آموزشی، نظارت و ارزشیابی) که جهت 4 دوره کارآموزی طراحی شده بود جمع آوری گردید. دانشجویان با استفاده ازمقیاس 4 رتبه ای لیکرت به هر سؤال نمره یک تا چهار را اختصاص می دادند. در هر کارآموزی بر اساس هر حیطه هرچه نمره بیشتری کسب می شد نشاندهنده کم بودن موانع آموزش بالینی در آن کار آموزی بود. بر این اساس در هر حیطه مقایسه میانگین نمرات موانع آموزش بالینی بین گرو ههای مختلف کارآموزی صورت گرفت. جهت تجزیه تحلیل داده ها از SPSS16 استفاده گردید.

یافته ها: اگرچه در هر کارآموزی برخی از موانع آموزش بالینی را بیشتر گزارش می کردند ولی میانگین نمرات موانع آموزش بالینی در هر حیطه بین گروههای مختلف کارآموزی مشابه بود (05/0 p>).

نتیجه  نهایی: در هر پنج حیطه  برخی از موانع آموزش بالینی مشاهده شد. لذا مربیان، اساتید، پرسنل بالینی و مسئولین برنامه ریزی آموزشی باید به این موانع توجه ویژه داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، دانشجو، پرستاری
متن کامل [PDF 192 kb]   (470 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb