دوره 15، شماره 1 - ( 4-1386 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 54-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (15470 مشاهده)

مقدمه و هدف: بیشترین حجم آموزش پرستاری و مامایی به صورت بالینی در بیمارستان ها ارائه می شود. آموزش بالینی مهم ترین بخش آموزش پرستاری  بوده و در جهت بهبود آموزش بالینی دو عنصر مهم دانشجویان و مربیان دارای اهمیت هستند. لذا هدف از این مطالعه تعیین خصوصیات یک مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بود.

روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که بر روی 137 دانشجوی پرستاری و مامایی  انجام گردید. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه ای   شامل56 سوال و در پنج حیطه شامل ویژگی های  (حرفه ای 8 سوال) ، (شخصی-11 سوال) ، (ارتباطی-16 سوال) ، (تدریس-14 سوال) ، (ارزشیابی-7 سوال) با مقیاس لیکرت 0 تا 5  بود. نتایج با نرم افزار spss به صورت میانگین و انحراف معیار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: یافته ها نشان داد که مهم ترین خصوصیات یک مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان  به ترتیب عبارتند از: داشتن حسن خلق با میانگین (84/0±48/4)، مسئولیت پذیری در برابر اعمال خود با میانگین (75/0± 47/4)، نشان دادن مهارتهای بالینی وقضاوت حرفه ای صحیح با میانگین(70/0± 43/4) می باشد و پایین ترین خصوصیت از دیدگاه دانشجویان  مربوط به آموزش به کارکنان بخش با میانگین(12/1±60/3) بود. در بررسی حیطه های  خصوصیات مربی بالینی اثر بخش حیطه ویژگی های  ارزشیابی با میانگین87/0± 27/4  دارای بیشترین  امتیاز گردید.

نتیجه نهائی: در این پژوهش کلیه خصوصیات مطرح شده در پرسشنامه با نمره بالا مورد تایید دانشجویان قرار گرفت. بنابراین  همه مدرسان بالینی باید سعی  کنند که به این ویژگی ها دست پیدا کنند.

متن کامل [PDF 140 kb]   (2472 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
انتشار: 1378/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.