XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahnama A, Shamsizadeh M, Salavati M, Mohammadi Y, Saheb Ekhtiari N. The effect of planned education on self-efficacy of patients with hypertension: a randomised clinical trial study.. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2017; 25 (5)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1773-fa.html
رهنما اکبر، شمسی زاده مرتضی، صلواتی محسن، محمدی یونس، صاحب اختیاری ناهید. بررسی تاثیر آموزش برنامه ریزی شده بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به پرفشاری خون: یک مطالعه کارآزمایی بالینی . مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1396; 25 (5)

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1773-fa.html


1- دانشجو مرکز پژوهش دانشجویان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- مربی گروه پرستاری داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان ، همدان، ایران
3- مربی مربی، مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک، گروه پرستاری داخلی-جراحی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران (نویسنده مسئول) ، salavatiMohsen42@yahoo.com
4- استادیار استادیار، مرکز تحقیقات مدل سازی بیمار یهای غیرواگیر، گروه اپیدمیولو‍ژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- سوپروایزر آموزشی بیمارستان امام حسین ملایر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (158 مشاهده)
چکیده:
مقدمه: هیپرتانسیون یکی از بیماری های شایع، مزمن و عود کننده می باشد که به علت ایجاد تغییرات وسیع و طولانی مدت در رفتارهای مربوط به سبک زندگی، چالش برانگیز و در سراسر دنیا از نظر درمانی پراهمیت، محسوب می شود از این رو آموزش به بیمار پرفشاری خون و خانواده وی، یک بخش مهم از درمان است که هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش برنامه ریزی شده بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به پرفشاری خون می باشد.
روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 140 بیمار مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به درمانگاه قلب و عروق بیمارستان فرشچیان همدان انجام شد. بیماران به روش در دسترس انتخاب و به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. آموزش بیماران در قالب 3 جلسه آموزشی برگزار شد و این 3 جلسه به صورت هر هفته پشت سر هم برگزار گردید. 4 هفته و 8 هفته بعد از اتمام مداخله از بیماران هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه سنجش خودکارامدی بیماران پرفشاری خون پس آزمون گرفته شد. داده ها بوسیله نرم افزار spss/16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: هر دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک همگن بودند و تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. هم چنین نمره خودکارآمدی هر دو گروه قبل از ورود به مطالعه، تفاوت آماری معنی داری با هم نداشتند (p>0/05). اما بین نمره خودکارآمدی دو گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله ، با 4 هفته و 8 هفته بعد از  مداخله، تفاوت  آماری معنی داری   مشاهده  شد (0/001 p<)
نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش به نظر می رسد، آموزش به بیماران پرفشاری خون توسط پرسنل بهداشتی و درمانی می تواند به عنوان یک روش کم هزینه و مؤثر باعث افزایش خودکارآمدی و ارتقاء سطح سلامت بیماران شود. لذا توصیه می شود جهت آموزش بیماران مبتلا به پرفشاری خون، از این رویکرد آموزشی استفاده شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb