دوره 26، شماره 3 - ( مرداد و شهريور 1397 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 137-144 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fahimi K, Abbasi A, Zahedi M, Amanpour F, Gilani M, Ebrahimi H. Investigation of the Effect of Multimedia Education on Anxiety Before and After Surgery in Patients Undergoing Coronary Artery Bypass Graft Surgery. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2018; 26 (3) :144-137
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1847-fa.html
فهیمی کوثر، عباسی علی، زاهدی مهدی، امانپور فرزانه، گیلانی مریم، ابراهیمی حسین. بررسی تأثیر آموزش از طریق مولتی‌مدیا بر اضطراب قبل و بعد از عمل بیماران تحت عمل جراحی عروق کرونری: کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1397; 26 (3) :144-137

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1847-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی‌ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
2- مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
3- استادیار، گروه قلب و عروق، مرکز تحقیقات اختلالات ایسکمیک، دانشگاه علوم پزشکی گلستان،گرگان، ایران
4- مربی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
5- کارشناس پرستاری، بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان کردکوی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
6- دانشیار، مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران ، ebrahimi@shmu.ac.ir
چکیده:   (7360 مشاهده)
مقدمه: اضطراب یکی از رویدادهای شایع قبل و بعد از عمل است که به‌علت انتظار جراحی قلب، بستری‌شدن در بیمارستان، ترس از مرگ و به‌طور کلی ترس از ناشناخته‌ها در بیمار بروز می‌کند. این مطالعه به‌منظور بررسی و مقایسه تأثیر آموزش از طریق مولتی‌مدیا بر اضطراب، قبل و بعد از عمل بیماران تحت عمل جراحی عروق کرونری انجام شده است.
روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینیِ تصادفی که جمع‌آوری‌کننده و تحلیل‌گر کورسازی شده بودند، ۱۱۰ بیمار کاندید عمل جراحی عروق کرونر در سال ۱۳۹۵ با روش بلوک‌بندی چهارتایی در دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه ۵۵ نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمون آموزش از طریق مولتی‌مدیا و برای گروه کنترل آموزش روتین انجام شد. اضطراب بیماران ۵ تا ۷ روز قبل از عمل، روزِ قبل از عمل و بعد از عمل بعد از اکستوبه شدن بیمار، با استفاده از پرسش‎نامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیل‌برگر بررسی شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های آمار تحلیلی (کای مجذور، و آنالیز واریانس با اندازه‌های تکراری) و نرم‌افزار آماری SPSS نسخه ۲۲ تحلیل شد.
یافته‌ها: دو گروه از لحاظ متغیرهای دموگرافیک همگن بودند (۰/۰۵<P). تفاوت معنی‌داری بین میانگین اضطراب پنهان و آشکار دو گروه در سه زمان بررسی‌شده، مشاهده نشد (۰/۰۵<P). میانگین نمره اضطراب بیماران در طول زمان تفاوت معنی‌داری نشان داد؛ به‌طوری که میزان اضطراب آشکار، پنهان و مجموع بیماران در زمان اکستوبه شدن نسبت به دو مرحله قبلی کاهش معنی‌داری داشت (۰/۰۵>P).
نتیجه‌گیری: از آنجا که با انجام مداخلات آموزشی، اضطراب بیماران نسبت به قبل از عمل کاهش یافت، انجام مداخلات آموزشی قبل از عمل به منظور کاهش اضطراب این بیماران توصیه می‌شود.

 
متن کامل [PDF 932 kb]   (2791 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1396/10/17 | پذیرش: 1396/11/18 | انتشار: 1396/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |