دوره 16، شماره 2 - ( 8-1387 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 23-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A. Sadeghi, M.Sc., T. Artimani, M.Sc., M. Hasanian, M.Sc. N. Mohammadi, M.Sc., M.R. Mostafaie, M.Sc., M. Seraj, B.Sc.. Evaluation of Reach to Educational Goals in Theorical Lessons in Nursing Students. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2008; 16 (2) :13-23
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1050-fa.html
امیر صادقی ، طیبه آرتیمانی ، مرضیه حسنیان ، ناهید محمدی ، محمدرضا مصطفایی . بررسی میزان تحقق اهداف آموزشی در دروس تئوری دانشجویان پرستاری. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1387; 16 (2) :13-23

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1050-fa.html


چکیده:   (16326 مشاهده)

مقدمه و هدف: آموزش یکی از عوامل اساسی در  تربیت نیروی انسانی در راستای رشد و توسعه جوامع محسوب می شود. در هر برنامه آموزشی، ارزشیابی یکی ازمهمترین بخش ها به حساب می آید. بدین ترتیب که از طریق ارزشیابی می توان به قضاوت در مورد برنامه و یا آموزش پرداخت و نسبت به اجرای برنامه، اداره آموزش، و یا اصلاح و ایجاد تغییرات لازم در آن پرداخت. مطالعه حاضر به منظور بررسی میزان تحقق اهداف آموزشی در دانشجویان پرستاری نیمسال دوم 85-84 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شده است.

روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف 66 دانشجو از دانشجویان پرستاری (ترمهای چهارم ، پنجم و ششم) در نیمسال دوم سالتحصیلی 85-84 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بودند از طریق مصاحبه تکمیل گردید. داده ها با نرم افزار آماری spss و با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری کای دو ، تی تست و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 

نتایج: نتایج بدست آمده حاکی از آن است که اهداف آموزشی دروس نظری از دیدگاه دانشجویان پرستاری ( ترمهای چهارم- پنجم و ششم) بیش از 9/90%  در حد متوسط و خوب و کمتر از 1/9% در حد ضعیف تحقق یافته است. همچنین بین میزان تحقق اهداف آموزشی دروس نظری از دیدگاه دانشجویان و نمرات پایان ترم آنها ارتباط معنی دار آماری مشاهده گردیده است.

نتیجه نهایی: با توجه به نتایج پژوهش و نظر به اینکه آموزش و یادگیری دو فرآیند مستمر و پویا و وابسته به یکدیگر هستند لازم است که با تدوین ساختار منظم آموزشی و قراردادن برنامه ریزی درسی و آموزشی در هسته تفکر آموزشی مدیران و مدرسین، ارزشیابی بعنوان یک فعالیت جاری و مستمر مدنظر قرار گرفته تا با اجرای مداوم آن و استفاده از نتایج حاصله بتوان گامی در جهت طراحی و برنامه ریزی مجدد برنامه های آموزشی و درسی برداشت.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی، برنامه ریزی درس، پرستاری
متن کامل [PDF 205 kb]   (2626 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: 1394/11/25 | انتشار: 1394/11/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |