دوره 20، شماره 1 - ( 2-1391 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 64-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Z. Tagharobi, M.Sc., Kh. Sharifi, Ph.D. student, Z. Soki, Ph.D. student. Subjective Well-Being in the Students of Kashan Nursing & Midwifery Faculty (KNMF). Avicenna J Nurs Midwifery Care 2012; 20 (1) :54-64
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1107-fa.html
زهرا تقربی ، خدیجه شریفی ، زهرا سوکی . بهزیستی ذهنی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1391; 20 (1) :54-64

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1107-fa.html


چکیده:   (11883 مشاهده)
مقدمه و هدف: بهزیستی ذهنی یکی از شاخصهای مهم سنجش وضعیت بهداشت روان است. غربالگری مشکلات بهداشت روان در عموم جمعیت از جمله دانشجویان ضروری است. لذا مطالعه ای با هدف بررسی بهزیستی ذهنی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان در سال 1387 انجام شد.
روش کار: در این مطالعه مقطعی 161 نفر به شیوه طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. داده ها با استفاده ازQ-LES-QSF و پرسشنامه ای مشتمل بر عوامل مرتبط احتمالی جمع آوری گردید. وضعیت بهزیستی ذهنی در مقیاس 100-0 مشخص و حدود آن با 95% اطمینان در جامعه مورد نظر برآورد گردید. اطلاعات بوسیله SPSS-16 و با استفاده از آماره های من ویت نی یو، کروسکال والیس و آنالیز رگرسیون خطی چند متغیره به روش گام به گامتجزیه و تحلیل شد.
نتایج: نمره بهزیستی ذهنی 17/19 ±04/57 ( 01/60-07/54= CLM95% )بود. بین میزان علاقه به رشته تحصیلی و بهزیستی ذهنی رابطه معنی دار مشاهده شد(006/0=P). تاثیر ابتلا به بیماری نیز تایید شد (000/0=P) . آنالیز رگرسیون خطی گام به گام نشان داد 1/44% از واریانس مشاهده شده در بهزیستی ذهنی توسط 3 متغیر بیماری ، میزان علاقه به رشته تحصیلی و شماره ترم تحصیلی تبیین میشود(000/0=P ،153/29 =F ) ؛ و ابتلاء به بیماری به تنهایی 34% واریانس را توجیه می کند.
نتیجه نهایی: سطح بهزیستی ذهنی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان پایین است. بنظر می رسد معرفی رشته های تحصیلی به دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه و توجه بیشتر به وضعیت سلامت جسمی و روانی آنها بالاخص در سالهای اول تحصیل به ارتقاء سطح رضایت و لذت از زندگی کمک نماید.
متن کامل [PDF 202 kb]   (4829 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: 1394/11/25 | انتشار: 1394/11/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |