دوره 21، شماره 1 - ( 2-1392 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 15-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kh. Oshvandi, Ph.D, S. pourYousef, M.Sc., A.Bikmoradi, Ph.D.. The Effects of Inquiry-Based Clinical Instruction of Nursing Students on Applying Nursing Process Skill. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2013; 21 (1) :5-15
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1125-fa.html
دکتر خدایار عشوندی ، سجاد پوریوسف ، دکتر علی بیکمرادی ، دکتر محمدرضا یوسف زاده . بررسی تاثیر آموزش بالینی دانشجویان پرستاری به شیوه کاوشگری بر مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1392; 21 (1) :5-15

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1125-fa.html


چکیده:   (13891 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی موثر نیازمند استفاده از روشهایی است که توانایی ایجاد دانش و مهارت لازم  را در دانشجویان داشته باشند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش بالینی به شیوه کاوشگری بر مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری توسط دانشجویان پرستاری می­باشد.
روش کار: یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد با شرکت 38 دانشجوی پرستاری اجرا گردید. دانشجویان با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (19 نفر) و کنترل (19 نفر) قرار گرفتند. پس از اجرای پیش آزمون دانشجویان گروه کنترل با روش معمولی و گروه آزمون با روش تدریس کاوشگری، به مدت 10 روز تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان کارآموزی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها پنج چک  لیست بود.  برای تجزیه و تحلیل داده­ها  ازآزمون­های تی مستقل و تی زوجی استفاده گردید.
یافته ها: آموزش بالینی با دو روش معمولی و کاوشگری در ارتقای مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری بطور کلی موثر است (001/0P<). در مقایسه مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری توسط دانشجویان گروه کنترل با گروه آزمون در حیطه­های بررسی بیمار(P=0.004)، تشخیص پرستاری (001/0P<)،  اهداف و برنامه ریزی (001/0P<)، اجرای مراقبت پرستاری (001/0P<)، ارزشیابی (001/0P<) و کل فرآیند پرستاری (001/0P<) اختلاف معنی داری وجود داشت.
نتیجه نهایی: آموزش بالینی به شیوه کاوشگری در مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری توسط دانشجویان پرستاری نسبت به روش معمولی موثرتر است. بنابراین، پیشنهاد می شود که از این روش در آموزش بالینی بیشتر استفاده شود.
 
متن کامل [PDF 208 kb]   (5242 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: 1394/11/25 | انتشار: 1394/11/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |