دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 84-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omidi A, Kazemi N, Khatiban M, Karami M. Effect of self-care education on self-efficacy in patients with chronic obstructive pulmonary disease in the Educational and Medical Centers of Hamadan University of Medical Sciences. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2015; 23 (2) :74-84
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1404-fa.html
امیدی افسر، کاظمی نگار، خطیبان مهناز، کرمی منوچهر. بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1394; 23 (2) :74-84

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1404-fa.html


1- خیابان شهید فهمیده، روبروی پارک مردم، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشکده پرستاری و مامایی، کدپستی: 8698-3-65178 ، afsar_omidi@yahoo.com
2- خیابان شهید فهمیده، روبروی پارک مردم، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشکده پرستاری و مامایی، کدپستی: 8698-3-65178
چکیده:   (11753 مشاهده)
مقدمه: بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) یک علت مهم مرگ و میر در جهان بوده و به عنوان یک بیماری ناتوان کننده شناخته می شود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح قبل و بعد بر روی 60 بیمار مبتلا به COPD مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی بعثت و شهید بهشتی همدان در سال 1393 انجام شد. داده های پژوهش از طریق فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه خودکارآمدی بیماران مبتلا به COPD جمع آوری گردید. بیماران به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم شدند. ابتدا پرسشنامه ها توسط هر دو گروه تکمیل شد و سپس بیماران گروه آزمون در 3 جلسه 45 دقیقه ای و با فاصله 3 روز تحت آموزش چهره به چهره قرار گرفتند، در حالی که بیماران گروه کنترل فقط مراقبت های روتین را دریافت کردند. بلافاصله و 1 ماه بعد از اتمام مداخله از بیماران هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. داده ها بوسیله نرم افزار SPSS/20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: درگروه آزمون بین قبل و بلافاصله و یک ماه بعد از پایان مداخله تفاوت معناداری در جهت افزایش نمره کل خودکارآمدی و تمام زیر گروه های آن مشاهده شد(05/0>P) اما این اختلاف در گروه شاهد معنادار نبود(05/0P).
نتیجه گیری: آموزش خود مراقبتی به بیماران توسط پرسنل بهداشتی و درمانی می تواند به عنوان یک روش کم هزینه و مؤثر باعث افزایش خودکارآمدی و ارتقاء سطح سلامت بیماران شوند.
متن کامل [PDF 1474 kb]   (5605 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1394/5/18 | پذیرش: 1394/6/30 | انتشار: 1394/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |