دوره 29، شماره 3 - ( تابستان 1400 )                   جلد 29 شماره 3 صفحات 5-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mashalchi H, Plark F, Mahdavi Kian S, Mahour T, Abdolvand A, Habibi Moghadam M. The effect of Mentorship Program on Self-Esteem, Anxiety and Learning Clinical Skills of Emergency Medical Students: A Randomized Controlled Trial. Avicenna J Nurs Midwifery Care. 2021; 29 (3) :5-5
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2226-fa.html
مشعلچی حمیده، پلارک فردوس، مهدوی کیان سمیه، ماهور طیبه، عبدالوند امین، حبیبی مقدم مرتضی. بررسی تأثیر روش منتورشیپ بر میزان عزت‌نفس، اضطراب و مهارت‌های بالینی دانشجویان رشته فوریت‌های پزشکی- یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1400; 29 (3) :5-5

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2226-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌ پزشکی دزفول، دزفول، ایران
2- گروه پرستاری، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی ، دزفول، ایران
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
4- کمیته تحقیقات دانشجویی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
5- گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌ پزشکی دزفول، دزفول، ایران ، habibi.morteza94@gmail.com
چکیده:   (286 مشاهده)

مقدمه: مدل منتورشیپ یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آموزش در رشته‌های علوم پزشکی است و بخش عمده‌ای از تربیت افراد با کفایت را تشکیل می‌دهد، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر به کارگیری روش منتورشیپ بر میزان عزت نفس، اضطراب و یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی انجام شد.
روش ها: این مطالعه یک مطالعه کارآزمایی بالینی بود که 24 دانشجو آقا و سال آخر رشته کاردانی فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ابتدا به روش در دسترس وارد مطالعه شدند سپس به روش تصادفی به 8 گروه سه نفره تقسیم شدند و به صوررت تصادفی 4 گروه(مداخله) توسط منتورشیپ و 4 گروه (کنترل) توسط مدرس و عضو هیات علمی، تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد عزت نفس کوپر، پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر و پرسشنامه مهارت های بالینی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه20 و با استفاده از آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار، و فراوانی) و تحلیلی(تی زوجی و مستقل و آزمون کای۲( کای اسکوئر)) مورد بررسی قرار گرفتند
نتایج: در این مطالعه  8/70 % دانشجویان (17 نفر) دارای معدل 15 تا 17  بودند و 21 سال داشتند، همچنین میانگین نمره عزت نفس(001/0P<)، اضطراب(001/0P<) و مهارت‌های بالینی(001/0P<) قبل و بعد از آموزش بالینی تفاوت معنی‌داری داشت به طوریکه میانگین عزت نفس، اضطراب و مهارت های بالینی دانشجویان قبل آموزش بالینی12/37، 29/90 و29/112  بود و بعد از آن به ترتیب 92/46، 50/70 و 136 بود
نتیجه گیری: بعد از استفاده طرح منتورشیپ، افزایش مهارت های بالینی، کاهش اضطراب و افزایش عزت نفس دانشجویان مشاهده شد. لذا ضروری است یک برنامه آموزش بالینی تدوین گردد که مسیر رشد علمی جهت کسب توانایی های بالینی فراهم گردد.

     

✅ بعد از استفاده طرح منتورشیپ، افزایش مهارت‌های بالینی، کاهش اضطراب و افزایش عزت‌نفس دانشجویان مشاهده شد. بنابراین ضروری است یک برنامه آموزش بالینی تدوین گردد که مسیر رشد علمی جهت کسب توانایی‌های بالینی فراهم شود.


نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1399/6/3 | پذیرش: 1399/8/4 | انتشار: 1400/6/30

فهرست منابع
1. Massey D, Byrne J, Higgins N, Weeks B, Shuker M-A, Coyne E, et al. Enhancing OSCE preparedness with video exemplars in undergraduate nursing students. A mixed method study. Nurs Educ Today. 2017; 54:56-61. [DOI:10.1016/j.nedt.2017.02.024] [PMID]
2. Norouzinia R, Ahmadi M, Seidabadi M. Knowledge and Clinical Competence of Medical Emergencies Students in Facing Trauma. Iran J Emerg Med. 2016; 3(2):73-7.
3. Kaufman DM, Mann KV, Muijtjens AM, van der Vleuten CP. A comparison of standard-setting procedures for an OSCE in undergraduate medical education. Acad Med. 2000; 75(3):267-71. [DOI:10.1097/00001888-200003000-00018] [PMID]
4. Mohammadpoory Z, Hosseini MA, Abbasi A, Biglarian A, Khankeh H. The Effect of Mentorship on Stress of Nursing Students on clinical settings. J Nurs Educ. 2017; 6(3):31-6. [DOI:10.21859/jne-06035]
5. Lavoie‐Tremblay M, Sanzone L, Aubé T, Bigras C, Cyr G, Primeau G. A university/healthcare institution mentorship programme: Improving transition to practice for students. J Nurs Manag. 2020; 28(3):586-94. [DOI:10.1111/jonm.12960] [PMID]
6. Heydari H, Kamran A, Mohammady R, Hosseinabadi R. The experiences of nursing students of the mentorship program: a qualitative study. 2012; Health Sys Res. 8(3):438-448.
7. Bagheri M, Sadeghnezhad M, Sayyadee T, Hajiabadi F. The Effect of Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) Evaluation Method on Learning Clinical Skills among Emergency Medicine Students. Iran J Med Educ. 2014; 13(12):1073-81.
8. Johnson G, Reynard K. Assessment of an objective structured clinical examination (OSCE) for undergraduate students in accident and emergency medicine. Emerg Med J. 1994; 11(4):223-6. [DOI:10.1136/emj.11.4.223] [PMID] [PMCID]
9. Nelson N, Lim F, Navarra AM, Rodriguez K, Stimpfel AW, Slater LZ. Faculty and student perspectives on mentorship in a nursing honors program. Nurs Educ Pers. 2018; 39(1):29-31. [DOI:10.1097/01.NEP.0000000000000197] [PMID]
10. Nohi E, HelalBirjandi M, Borhani F, Ahrari Khalaf V. Effect of clinical team teaching (mentorship program) on educational satisfaction of nursing students in Imam Reza Hospital of Birjand 2012. J Med Educ Dev. 2015;9(4):36-45.
11. Vandal N, Leung K, Sanzone L, Filion F, Tsimicalis A, Lang A. Exploring the student peer mentor's experience in a nursing peer mentorship program. J Nurs Educ. 2018; 57(7):422-5. [DOI:10.3928/01484834-20180618-07] [PMID]
12. Eller LS, Lev EL, Feurer A. Key components of an effective mentoring relationship: A qualitative study. Nurs Educ Today. 2014;34(5):815-20. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.07.020] [PMID] [PMCID]
13. McCarey M, Barr T, Rattray J. Predictors of academic performance in a cohort of pre-registration nursing students. Nurs Educ Today. 2007; 27(4):357-64. [DOI:10.1016/j.nedt.2006.05.017] [PMID]
14. Babaei M, Fadakar Soghe R, Sheikhol-Eslami F, Kazemnejad Leili E. Survey self esteem and its relevant factors among high school students. J Hol Nurs Midwifery. 2015;25(3):1-8.
15. Relationship between introvert and extrovert character, self-esteem and perceived stress with a tendency towards addiction. Rooyesh-e-Ravanshenasi. 2018; 7(7):261-74.
16. Gholami Booreng F, Mahram B, Kareshki H. Construction and Validation of a Scale of Research Anxiety for Students. Iran J Psych Clin Psych. 2017; 23(1):78-93. [DOI:10.18869/nirp.ijpcp.23.1.78]
17. Khanipour H, Mohammadkhani P, Tabatabaei S. Thought control strategies and trait anxiety: predictors of pathological worry in non-clinical sample. Int J Behav Sci. 2011; 5(2):173-8.
18. Truppman Lattie D, Nehoff H, Neehoff S, Gray A, Glue P. Anxiolytic effects of acute and maintenance ketamine, as assessed by the Fear Questionnaire subscales and the Spielberger State Anxiety Rating Scale. J Psychopharm. 2020:0269881120953991. [DOI:10.1177/0269881120953991] [PMID]
19. Buela-Casal G, Guillén-Riquelme A. Short form of the Spanish adaptation of the State-Trait Anxiety Inventory. Int J Clin Health Psych. 2017; 17(3):261-8. [DOI:10.1016/j.ijchp.2017.07.003] [PMID] [PMCID]
20. Upadhayay N. Clinical training in medical students during preclinical years in the skill lab. Adv Med Educ Pract. 2017;8:189. [DOI:10.2147/AMEP.S130367] [PMID] [PMCID]
21. Houpy JC, Lee WW, Woodruff JN, Pincavage AT. Medical student resilience and stressful clinical events during clinical training. Med Educ Online. 2017; 22(1):1320187. [DOI:10.1080/10872981.2017.1320187] [PMID] [PMCID]
22. Mohammadpoory Z, Hosseini MA, Abbasi A, Biglarian A, Khankeh H. The Effect of Mentorship on Stress of Nursing Students. J Nurs Educ. 2017; 6(3):31-6. [DOI:10.21859/jne-06035]
23. Nohi E, Borhani F, HelalBirjandi M. Effect of usingnursing field students in clinical teachingteam (mentorship program) on the self-confidence of nursing students. Mod Care J. 2013; 10(1): 19-25.
24. Bagherieh F, Khalkhali H. The effect of peer mentoring program on nursing students' stressors in clinical environment. Iran J Med Educ. 2013; 13(4):280-90.
25. Gisi BA. Influence of peer mentorship on nursing education and student attrition. 2011.
26. Walker D, Verklan T. Peer mentoring during practicum to reduce anxiety in first-semester nursing students. J Nurs Educ. 2016; 55(11):651-4. [DOI:10.3928/01484834-20161011-08] [PMID]
27. Sharifi K, Hosieni F, Adib Hajbagari M. Which peer-based approach reduces the clinical anxiety of nursing students? a review study. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2019;16(11):822-31.
28. Sprengel AD, Job L. Reducing student anxiety by using clinical peer mentoring with beginning nursing students. Nurs Educ. 2004;29(6):246-50. [DOI:10.1097/00006223-200411000-00010] [PMID]
29. Melincavage SM. Student nurses' experiences of anxiety in the clinical setting. Nurs Educ Today. 2011; 31(8):785-9. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.05.007] [PMID]
30. Jakubik LD, Eliades AB, Weese MM, Huth JJ. Mentoring practice and mentoring benefit 1: welcoming and belonging--an overview and application to practice using mentoring activities. Pediatr Nurs. 2016; 42(2):84-6.
31. Ravanipour M, Bahreini M, Vahedparast H. Facilitators and Barriers in application of peer learning in clinical education according to nursing students. Iran J Med Educ. 2012; 11(6):569-79.
32. Sheikhi M, Fallahi-Khoshknab M, Rahgozar M. The Effect of integration of Mentorshiping and Peer Education methods on the academic Performance and academic Satisfaction in Nursing PhD Students. J Nurs Educ. 2019; 7(5):52-8.
33. Cheek RE, Dotson JAW, Ogilvie LA. Continuing education for mentors and a mentoring program for RN-to-BSN students. J Contin Educ Nurs. 2016; 47(6):272-7. [DOI:10.3928/00220124-20160518-09] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | کمک ناشر: موسسۀ فرنام

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb | Pubishing: Farname Inc.