دوره 32، شماره 1 - ( زمستان 1402 )                   جلد 32 شماره 1 صفحات 50-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ARAKMU.REC.1400.263

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mardanian Dehkordi L, Khoshkesht S, Hashemi N, Yaghoobzadeh A. Explaining the Lived Experience of Nursing Students of Ethical Courage in Clinical Environments. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2024; 32 (1) :39-50
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2660-fa.html
مردانیان دهکردی لیلا، خوش کشت سحر، هاشمی نرگس، یعقوب زاده آمنه. تبیین تجربه زیسته دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیط های بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1402; 32 (1) :39-50

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2660-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران
3- دانشگاه علوم پزشکی اراک ، a.yaghoobzadeh@yahoo.com
چکیده:   (124 مشاهده)
سابقه و هدف: شجاعت اخلاقی به عنوان بخشی از ملزومات حرفه‌ی پرستاری به شمار رفته و پیش نیاز آن آموزش و تقویت این ویژگی در دوره دانشجویی است. مطالعه حاضر با هدف کشف تجارب زیسته دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیط­های بالینی انجام شد.
 مواد و روش­ها: مطالعه حاضر ﺑﺎ روﻳﻜﺮد پدیدار شناسی هرمنیوتیک انجام شد. نمونه گیری به صورت هدفمند از بین دانشجویان پرستاری ترم 7 و 8 پرستاری که واحدهای تئوری خود را به طور کامل گذرانده بودند، انجام شد. جمع آوری داده­ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته تا به رسیدن به غنای داده­ها ادامه یافت و در نهایت 10 نفر در این مطالعه شرکت کردند و تجزیه و تحلیل داده­ها بر اساس روش دیکلمن انجام شد.
یافته­ها: یافته­های حاصل از مطالعه حاضر بیانگر ، 2 درون مایه (تم) اصلی وجدان اخلاقی (قاطعیت در اصلاح عمل  و حاکمیت اخلاقی) و توسعه راهبرد اخلاقی ( تعهد شخصی و تکامل اخلاقی) بود.
نتیجه گیری: یافته­های این پژوهش نشان داد که دانشجویان با خصیصه شجاعت اخلاقی از وجدان اخلاقی شامل قاطعیت در اصلاح عمل و حاکمیت اخلاقی برخوردار هستند و این خصیصه سبب توسعه راهبرد اخلاقی می­گردد. با توجه به اینکه ماموریت اصلی آموزش پرستاری، تربیت پرستارانی توانمند و شایسته است که دانش و مهارت لازم را برای ارائه مراقبت­های پرستاری با کیفیت، حفظ و ارتقای سلامت جامعه دارا باشند، سیستم‌های آموزشی می‌توانند با بهره‌گیری از نتایج این مطالعه به ارزشیابی برنامه‌های آموزشی خود پرداخته و نقایص خود را برطرف نمایند.
 
متن کامل [PDF 1405 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: چالش های اخلاق در مراقبت
دریافت: 1402/1/28 | پذیرش: 1402/4/19 | انتشار: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |