دوره 32، شماره 1 - ( زمستان 1402 )                   جلد 32 شماره 1 صفحات 50-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ARAKMU.REC.1400.263


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mardanian Dehkordi L, Khoshkesht S, Hashemi N, Yaghoobzadeh A. Explaining the Nursing Students' Lived Experience of Moral Courage in Clinical Environments. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2024; 32 (1) :39-50
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2660-fa.html
مردانیان دهکردی لیلا، خوش کشت سحر، هاشمی نرگس، یعقوب زاده آمنه. تبیین تجربه‌ی زیسته‌ی دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیط‌های بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1402; 32 (1) :39-50

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2660-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- گروه پرستاری داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- دانشکده‌ی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، a.yaghoobzadeh@yahoo.com
چکیده:   (1113 مشاهده)
سابقه و هدف: شجاعت اخلاقی بخشی از ملزومات حرفه‌ی پرستاری به شمار می‌رود و پیش‌نیاز آن آموزش و تقویت این ویژگی در دوره‌ی دانشجویی است. مطالعه‌ی حاضر با هدف کشف تجارب زیسته‌ی دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیط­های بالینی انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: مطالعه‌ی حاضر ﺑﺎ روﻳﻜﺮد پدیدارشناسی هرمنوتیک انجام شد. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند از بین دانشجویان پرستاری ترم 7 و 8 که واحدهای تئوری خود را به‌طور کامل گذرانده بودند، انجام شد. جمع‌آوری داده­ها با استفاده از مصاحبه‌ی نیمه‌ساختار‌یافته تا به رسیدن به غنای داده­ها ادامه یافت و در نهایت، 10 نفر در این مطالعه شرکت کردند و تجزیه‌وتحلیل داده­ها بر اساس روش دیکلمن انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از مطالعه‌ی حاضر بیانگر دو درون‌مایه‌ی (تم) اصلی وجدان اخلاقی (قاطعیت در اصلاح عمل  و حاکمیت اخلاقی) و توسعه‌ی راهبرد اخلاقی (تعهد شخصی و تکامل اخلاقی) بود.
نتیجه‌گیری: یافته­های این پژوهش نشان داد که دانشجویان با خصیصه‌ی شجاعت اخلاقی از وجدان اخلاقی شامل قاطعیت در اصلاح عمل و حاکمیت اخلاقی برخوردار هستند و این خصیصه سبب توسعه‌ی راهبرد اخلاقی می­شود. با توجه به اینکه مأموریت اصلی آموزش پرستاری تربیت پرستارانی توانمند و شایسته است که دانش و مهارت لازم برای ارائه‌ی مراقبت­های پرستاری باکیفیت، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را داشته باشند، سیستم‌های آموزشی می‌توانند با بهره‌گیری از نتایج این مطالعه، به ارزشیابی برنامه‌های آموزشی خود بپردازند و نقایص خود را برطرف کنند.
متن کامل [PDF 1405 kb]   (337 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: چالش های اخلاق در مراقبت
دریافت: 1402/1/28 | پذیرش: 1402/4/19 | انتشار: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |