Ethics code: IR.ARAKMU.REC.1400.263
Mardanian Dehkordi L, Khoshkesht S, Hashemi N, Yaghoobzadeh A. Explaining the Nursing Students' Lived Experience of Moral Courage in Clinical Environments. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2024; 32 (1) :39-50
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2660-fa.html
مردانیان دهکردی لیلا، خوش کشت سحر، هاشمی نرگس، یعقوب زاده آمنه. تبیین تجربهی زیستهی دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیطهای بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1402; 32 (1) :39-50
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2660-fa.html
1- مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- گروه پرستاری داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- دانشکدهی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، a.yaghoobzadeh@yahoo.com
چکیده: (1113 مشاهده)
سابقه و هدف: شجاعت اخلاقی بخشی از ملزومات حرفهی پرستاری به شمار میرود و پیشنیاز آن آموزش و تقویت این ویژگی در دورهی دانشجویی است. مطالعهی حاضر با هدف کشف تجارب زیستهی دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیطهای بالینی انجام شد.
مواد و روشها: مطالعهی حاضر ﺑﺎ روﻳﻜﺮد پدیدارشناسی هرمنوتیک انجام شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند از بین دانشجویان پرستاری ترم 7 و 8 که واحدهای تئوری خود را بهطور کامل گذرانده بودند، انجام شد. جمعآوری دادهها با استفاده از مصاحبهی نیمهساختاریافته تا به رسیدن به غنای دادهها ادامه یافت و در نهایت، 10 نفر در این مطالعه شرکت کردند و تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس روش دیکلمن انجام شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از مطالعهی حاضر بیانگر دو درونمایهی (تم) اصلی وجدان اخلاقی (قاطعیت در اصلاح عمل و حاکمیت اخلاقی) و توسعهی راهبرد اخلاقی (تعهد شخصی و تکامل اخلاقی) بود.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که دانشجویان با خصیصهی شجاعت اخلاقی از وجدان اخلاقی شامل قاطعیت در اصلاح عمل و حاکمیت اخلاقی برخوردار هستند و این خصیصه سبب توسعهی راهبرد اخلاقی میشود. با توجه به اینکه مأموریت اصلی آموزش پرستاری تربیت پرستارانی توانمند و شایسته است که دانش و مهارت لازم برای ارائهی مراقبتهای پرستاری باکیفیت، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را داشته باشند، سیستمهای آموزشی میتوانند با بهرهگیری از نتایج این مطالعه، به ارزشیابی برنامههای آموزشی خود بپردازند و نقایص خود را برطرف کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
چالش های اخلاق در مراقبت دریافت: 1402/1/28 | پذیرش: 1402/4/19 | انتشار: 1402/12/10