Ethics code: IR.UMSHA.REC.1403.090
Clinical trials code: IRCT20240611062088N1
Amirhosein S K, Afshari A, Doosti-irani A, Hosseini S K, Azizi A. The impact of peer-based virtual education on cardiac self-efficacy and self-care in patients with heart failure: a randomized clinical trial. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2025; 33 (2)
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-3099-fa.html
شریفی کلاریجانی امیر حسین، افشاری علی، دوستی ایرانی امین، حسینی سیدکیانوش، عزیزی عظیم. تاثیر آموزش مجازی همتامحور بر خودکارآمدی قلبی و خودمراقبتی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی : یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1404; 33 (2)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-3099-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، Azimazizi1360@gmail.com
چکیده: (572 مشاهده)
سابقه و هدف: نارسایی قلبی یکی از بیماریهای شایع مزمن است که مدیریت مناسب آن به خودکارآمدی و خودمراقبتی بیماران بستگی دارد. یکی از راههای مهم ارتقای خودمراقبتی و خودکارآمدی آموزش بیماران و دسترسی آنان به اطلاعات سلامت است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مجازی همتامحور بر خودکارآمدی قلبی و خودمراقبتی بیماران مبتلابه نارسایی قلبی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی دوگروهی با مشارکت 74 بیمار مبتلابه نارسایی قلبی در مرکز قلب فرشچیان همدان انجام شد. نمونهها بهصورت در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آموزش همتا قرار گرفتند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه خودمراقبتی بیماران نارسایی قلبی و پرسشنامه خودکارآمدی قلبی بهصورت خودگزارشی قبل و یک ماه بعد از اتمام مداخله تکمیل شدند. گروه کنترل تنها آموزشهای روتین را دریافت کردند. گروه آموزش همتا به مدت یک ماه، هر هفته در دو جلسه آموزشی بیست تا سیدقیقهای و درمجموع در هشت جلسه، کلیپهای آموزشی را که فرد همتا ضبط کرده بود در فضای مجازی دریافت کردند. با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنف نرمال بودن دادهها بررسی شد. برای آنالیز دادهها از آزمونهای مجذور کای، تست دقیق فیشر، تی زوجی و تی مستقل استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد قبل از مداخله، ازنظر متغیرهای دموگرافیک، خودکارآمدی قلبی و خودمراقبتی، اختلاف آماری معناداری بین بیماران دو گروه مشاهده نشد (05/0P˃). در زمان بعد از مداخله، تفاوت آماری معناداری در خودکارآمدی قلبی و خودمراقبتی بیماران گروه آموزش همتا نسبت به گروه کنترل مشاهده شد (05/0 P˂).
نتیجهگیری: آموزش مجازی همتامحور باعث ارتقای خودکارآمدی قلبی و خودمراقبتی بیماران مبتلابه نارسایی قلبی میشود. در شرایطی که امکان آموزش حضوری وجود ندارد، این نوع آموزش جایگزینی مؤثر است. همچنین، این روش مکملی برای افزایش اثربخشی آموزش حضوری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1403/7/2 | پذیرش: 1403/9/2 | انتشار: 1404/4/16