rezaee F, salmani N, dehghani F. The Effect of Education and Reminder Messages on the Incidence Rate of Missed Nursing Care in the Pediatric Ward. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2025; 33 (3) :265-274
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-3318-fa.html
رضایی فاطمه، سلمانی نیر، دهقانی فاطمه. بررسی تأثیر آموزش و ارسال یادآور بر میزان مراقبت پرستاری از دسترفته در بخش کودکان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1404; 33 (3) :265-274
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-3318-fa.html
1- دانشکده علوم پزشکی میبد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
2- دانشکده علوم پزشکی میبد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، n.salmani@ssu.ac.ir
چکیده: (711 مشاهده)
سابقه و هدف: بهبود کیفیت و ایمنی مراقبتهای ارائهشده به کودکان بیمار، وظیفهی همهی مراقبین به شمار میآید. لذا، بهکارگیری استراتژیهای جلوگیری از مراقبت پرستاری از دسترفته از طریق راهکارهای مبتنی بر سیستم پرستاری مورد توصیه است. مطالعهی حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش و ارسال یادآور بر میزان مراقبت پرستاری از دسترفته در بخش کودکان انجام شده است.
مواد و روشها: در این مطالعهی تجربی، 40 نفر پرستار به شیوهی نمونهگیری در دسترس با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل در سال 1403 انتخاب شدند. مداخله آموزشی با برگزاری چهار جلسه کارگاه و ارسال پیامهای یادآور در فضای مجازی ایتا به مدت یک ماه، به صورت روزانه اجرا شد. سپس، پرسشنامه دموگرافیک و مراقبت از دسترفته بخش کودکان تکمیل شد. دادهها با نرمافزار آماری SPSS نسخه 21 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی زوجی و تی مستقل) تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: قبل از مداخله، بین دو گروه در میزان مراقبت از دسترفته، اختلاف آماری معناداری مشاهده نشد (05/0˃P). بعد از مداخله، تفاوت آماری معناداری در میزان مراقبت از دسترفته گروه آزمون نسبت به گروه کنترل مشاهده شد (016/0=P). مقایسهی قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون حاکی از کاهش میزان مراقبت از دسترفته بود و تفاوت معناداری مشاهده شد (014/0=P).
نتیجهگیری: آموزش پرستاران و ارسال پیامهای یادآور جهت انجام مراقبتها باعث کاهش میزان مراقبت پرستاری از دسترفته در بخش کودکان شد. لذا، استفاده از این شیوه در بخشهای کودکان توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرستاری کودکان دریافت: 1404/4/28 | پذیرش: 1404/6/20 | انتشار: 1404/7/19