دوره 18، شماره 1 - ( 4-1389 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 21-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (17095 مشاهده)
چکیده:
مقدمه و هدف: کودکان به عنوان یکی از گروههای سنی آسیب پذیر در معرض انواع اختلالات روانشناختی قرار دارند . عوامل آسیب پذیری در این سنین به فرآیند فعال رشد و مقتضیات خاص مراحل آن از یکطرف و کنترل شرایط محیطی و موقعیتی کودک توسط بزرگسالان از طرف دیگر نسبت داده می شود .
روش کار: این پژوهش که یک مطالعه توصیفی – مقطعی می باشد با هدف بررسی شیوع مشکلات رفتاری کودکان 3 تا 6 ساله مهدهای کودک و کلاس های آمادگی تحت نظارت سازمان بهزیستی شهر همدان انجام گرفته است . حجم نمونه 400 نفر می باشد که از روش نمونـــه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است . ابزارگردآوری داده ها فرم مصاحبه ای شامل دو بخش می باشد که بخش اول شامل 7 سوال در رابطه با مشخصات دموگرافیک است و بخش دوم شامل چک لیست مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی ویژه والدین مورد استفاده قرار گرفته است و شامل 24 سوال که مشکلاتی چون نقص توجه ، ترس ، اشکال در رفتار اجتماعی و پرخاشگری را می سنجد . محیط پژوهش مهدهای کودک و کلاسهای آمادگی تحت نظارت سازمان بهزیستی شهر همدان میباشد و از روش آمار توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است .
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که شیوع نقص توجه 15 درصد ، ترس 5/17 درصد ، پرخاشگری 5/15 درصد و اشکال در رفتار اجتماعی 75/6 درصد بوده است و مقایسه میانگین نمرات در سنین مختلف و در پسران و دختران تفاوت معنی داری را نشان می دهد .
نتیجه نهایی: با توجه با شیوع بالای مشکلات رفتاری و تاثیرات منفی بر رفتار اجتماعی و تحصیلی کودکان و نوجوانان ، لذا مداخلات اولیه جهت پیشگیری که بر درمان آن ارجح می باشد، توصیه می شود.
متن کامل [PDF 157 kb]   (11961 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: 1394/11/25 | انتشار: 1394/11/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.