دوره 28، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 )                   جلد 28 شماره 3 صفحات 162-154 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati Maslak Pak M, Mollazadeh F, Khalkhali H, Abkhiz S. The Impact of Self-Care Education with Teach-Back Method on Self-Esteem in Kidney Transplant Recipients: A Clinical Trial. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2020; 28 (3) :154-162
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2144-fa.html
همتی مسلک پاک معصومه، ملازاده فرزین، خلخالی حمید رضا، آبخیز سعید. بررسی تأثیر آموزش خود‌مراقبتی به روش بازگشتی بر عزت‌نفس بیماران با پیوند کلیه: یک کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1399; 28 (3) :154-162

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2144-fa.html


1- دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- کارشناس‌ارشد پرستاری داخلی و جراحی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، farzin.nurse@gmail.com
3- استادیار، گروه نفرولوژی بزرگسالان، دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- گروه نفرولوژی بزرگسالان، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (3988 مشاهده)
مقدمه: پیوند کلیه باعث بازگشت به زندگی سالم و رهایی از محدودیت همودیالیز می‌شود. مزایای پیوند کلیه ثابت شده است ولی نیاز به نظارت مداوم و خود‌مراقبتی در طول حیات فرد و نیز آموزش و حمایت دارد. یکی از روش‌های نوین برای آموزش، روش بازگشتی است که به‌منظور دریافت و فهم اطلاعات استفاده می‌شود. بنابراین، پژوهشی با هدف تعیین تأثیر آموزش خود‌مراقبتی به روش بازگشتی بر عزت‌نفس بیماران با پیوند کلیه طراحی و اجرا شد.
روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده، ۷۹ نفر از بیماران پیوند کلیه به روش دردسترس از درمانگاه بیمارستان امام‌خمینی (ره) ارومیه در سال ۱۳۹۵ انتخاب شدند و به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص داده شدند. سپس در گروه مداخله، محتوای آموزشی در رابطه با خودمراقبتی با روش آموزش بازگشتی در طی ۵ جلسۀ ۶۰ دقیقه‌ای ارائه شد. اطلاعات با پرسش‌نامۀ اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامۀ عزت‌نفس روزنبرگ جمع‌آوری و تحلیل شد.
یافته‌ها: پیش از آموزش، میانگین نمرۀ عزت‌نفس در دو گروه کنترل و مداخله ازنظر آماری تفاوت معنی‏داری نداشت (۰/۵۵۹=P) بعد از اجرای برنامۀ آموزشی، گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنی‌داری ازلحاظ میانگین نمرۀ عزت‌نفس داشت (۰/۰۰۱=P).
نتیجه‌گیری: در این پژوهش، اجرای آموزش خود‌مراقبتی به روش بازگشتی در ارتقای عزت‌نفس بیماران پیوند کلیه مؤثر بود. توصیه می‌شود از این روش در آموزش بیماران با پیوند کلیه از روش آموزش بازگشتی استفاده شود.
متن کامل [PDF 545 kb]   (1433 دریافت)    
نوع مطالعه: مرور سیستماتیک | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1398/11/16 | پذیرش: 1399/1/6 | انتشار: 1399/3/10

فهرست منابع
1. Omidi A, Gholinezhad H, Khodawasi M, Roshanaei G. The Correlation of Quality of Life With Social Support for Kidney Transplant Patients. Avicenna J Nurs Midwifery Care. 2018; 26(5):341-8. [DOI:10.30699/sjhnmf.26.a5.341]
2. Salesi M, Shakoor E, Pooranfar S, Koushkie Jahromi M, Roozbeh J. The Effect of a selected exercise on, stress, anxiety and depression in kidney transplant patients. Pars J Jahrom Univ Med Sci. 2014; 12(3):31-8. [DOI:10.29252/jmj.12.3.38]
3. Tabiban S, Soleimani MA, Bakhshandeh H, Asghary M. Effect of Self-Care Education on the Illness Perception in Patients With Hemodialysis: A Randomized Control Trial. Avicenna J Nurs Midwifery Care. 2019; 27(2):73-81. [DOI:10.30699/sjhnmf.27.2.73]
4. Soltannezhad F, Farsi Z. An investigation of quality of life in kidney transplant patients. J Military Car Sci. 2015; 2(3):167-72. [DOI:10.18869/acadpub.mcs.2.3.167]
5. Chatterjee SN. Manual of renal transplantation. Berlin: Springer Science & Business Media; 2012.
6. Javandoust Gharehbagh F, Khalkhali H, Taghizadeh Afshari A, Nourooz-Zadeh J. Delayed graft function and its associated risk factors in Imam Khamenei kidney transplantation Unit . J Stud Med Sci. 2018; 29(6):398-410.
7. Ghadami A, Memarian R, Mohamadi E, Abdoli S. Patients' experiences from their received education about the process of kidney transplant: A qualitative study. Iran J Nurs Midwifery Res. 2012; 17(2 Suppl1):S157.
8. Gentile S, Beauger D, Speyer E, Jouve E, Dussol B, Jacquelinet C, et al. Factors associated with health-related quality of life in renal transplant recipients: results of a national survey in France. Health Qual Life Out J. 2013; 11(1):88. [DOI:10.1186/1477-7525-11-88] [PMID] [PMCID]
9. Karimi S, Vanaki Z, Bashiri H, Vanaki SA. The effect of Orem self-care ability of patients with colorectal cancer. Avicenna J Nurs Midwifery Care. 2016; 24(2):105-12.
10. Salomé GM, Almeida SAd, Silveira M. Quality of life and self-esteem of patients with intestinal stoma. J Coloproctol. 2014; 34(4):231-9. [DOI:10.1016/j.jcol.2014.05.009]
11. Marashi SA, Mehrabiyan T. The Relationship of Prayer and Spiritual Health with Self-Esteem of Patients Treated with Hemodialysis in Ilam. J Military Care Sci. 2016; 2(4):214-20. [DOI:10.18869/acadpub.mcs.2.4.214]
12. Sadock BJ, Sadock VA. Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinical psychiatry. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2011.
13. Beer J. Body image of patients with ESRD and following renal transplantation. British J Nursing. 1995; 4(10):591-8. [DOI:10.12968/bjon.1995.4.10.591] [PMID]
14. Wilson R, Brown DR, Boothe MAS, Weng FL. Improving the Delivery of Patient Education about Kidney Transplant in a Transplant Center. Prog Transplant. 2012; 22(4):403-12. [DOI:10.7182/pit2012716] [PMID]
15. Munro V, Morello A, Oster C, Redmond C, Vnuk A, Lennon S, et al. E-learning for self-management support: introducing blended learning for graduate students - a cohort study. BMC Med Educ. 2018; 18(1):219. [DOI:10.1186/s12909-018-1328-6] [PMID] [PMCID]
16. Mahmoudi M, Asgari P, Bahramnezhad F, Golitaleb M, Rafiei M. The effect of inquiry-based training on nursing students operational skills in clinical setting. Educ Ethic Nurs. 2015; 4(3):27-33.
17. Ross DJ. The Effects of the Teach Back Method on Heart Failure Patients. Arizona: Grand Canyon University; 2016.
18. Hatefi Moadab N, Elahi N, Moradbeygi K, Fakhri M, Latifi S, Elhami S. Effect of Teach- Back Educational Method on Surgical Anxiety in Primiparous Cesarean Section Women. J Clin Res Paramed Sci. 2015; 4(2):169-77.
19. Dalir M, Mashouf S, Esmailpourzanjani S. The Effect of Spiritual Self-Care Education on the Care Burden of Mothers With Children Hospitalized in Intensive Care Units for Open Heart Surgery. cmja. 2020; 10 (1) :34-45 [DOI:10.32598/cmja.10.1.866.1]
20. Salavati M, Khatiban M, Moghadari Koosha B, Soltanian A. Evaluating the effect of teach back education on self-care behaviours and quality of life in patients with myocardial infarction in 2015: A randomised controlled trial. Avicenna J Nurs Midwifery Care. 2017; 25(1): 1-8. [DOI:10.21859/nmj-25011]
21. Tamura-Lis W. Teach-back for quality education and patient safety. Urol Nurs. 2013; 33(6):267-71. [DOI:10.7257/1053-816X.2013.33.6.267] [PMID]
22. Kornburger C, Gibson C, Sadowski S, Maletta K, Klingbeil C. Using "teach-back" to promote a safe transition from hospital to home: an evidence-based approach to improving the discharge process. J Pediatr Nurs. 2013;28(3):282-91. [DOI:10.1016/j.pedn.2012.10.007] [PMID]
23. Oshvandi K, Jokar M, Khatiban M, Keyani J, Yousefzadeh MR, Sultanian AR. The effect of self care education based on teach back method on promotion of self care behaviors in type II diabetic patients: a clinical trial study. Iran J Diabetes Lipid Disord. 2014; 13(2):131-43.
24. Seyedfatemi N, Heydari M, Hoseini A. Self Esteem and its Associated Factors in Patients with Multiple Sclerosis. Iran J Nurs. 2012; 25(78):14-22.
25. Mohammadi N. Sajadi Negad M. Psychometric evaluation of measures concerns about body image questionnaire and test the communication model, BMI, dissatisfaction with body image and self esteem in adolescent girls. J Psychol Stud. 2006; 1(3):85-101.
26. Shams s, Hemmati m, Sheikhi n. comparison of the effects of face-to-face and video instructional methods on self-esteem of the patients with hemodialysis. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2015; 13(6):544-52.
27. Poorgholami F, Javadpour S, Saadatmand V, Jahromi MK. Effectiveness of self-care education on the enhancement of the self-esteem of patients undergoing hemodialysis. Glob J Health Sci. 2015; 8(2):132-6. [DOI:10.5539/gjhs.v8n2p132] [PMID] [PMCID]
28. Hemmati M, Hashemlo L, Khalkhali H. The effect of implementing orem's self-care model on the self-esteem of elderlies resident of nursing home in Urmia. Medic-Surg Nurs J. 2012; 1(1):18-23.
29. Sanaie N, Nejati S, Zolfaghari M, Alhani F, Kazem Nejad A. The effect of family-centered empowerment in self efficacy and self esteem in patients undergoing coronary bypass graft surgery. J Res Dev Nurs Midwifery. 2013; 10(2):44-53.
30. Mulford DL. Using the teach-back method to improve self-care behaviors. Virginia: Hampton University; 2016.
31. Rahimi A, Ahmadi F, Gholyaf M. effect of applying continuous care model on self-esteem in hemodialysis patients. Razi J Med Sci. 2006; 13(52): 123-34.
32. Ebrahimi H, Navidian A, Keykha R. Effect of supportive nursing care on self esteem of patients receiving electroconvulsive therapy: A randomized controlled clinical trial. J Caring Sci. 2014; 3(2):149-56.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |