مقدمه و هدف: سلامت روان به عنوان یکی از ابعاد سلامتی محسوب می شود. دانشجویان هر جامعه معمولا آینده سازان آن جامعه محسوب می شوند، از این رو توجه به ابعاد سلامت روانی آنان نیز تاثیر به سزایی در سلامت روانی کل جامعه دارد. این بررسی به منظور شناسایی اختلال های روانی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد.
روش کار: در این مطالعه مقطعی تمامی 240دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش, پرسشنامه سلامت عمومی 28سوالی بود. نقطه برش در مقیاس کلی، برای تشخیص افراد بیمار 23و بالاتر منظور شد. نقطه برش برای تشخیص افراد بیمار در هر یک از مقیاس های فرعی 14 منظور شد.
نتایج: شیوع اختلالات جسمانی، اضطراب، کارکرد اجتماعی و افسردگی به ترتیب 9/2%، 6/4%، 3/6% و 2/4% به دست آمد. میزان شیوع اختلال کلی 9/36% به دست آمد. در این بررسی میزان اختلال در مردان 8/23% و در زنان 3/38% به دست آمد که تفاوت معنی داری نیست. هم چنین میزان اختلال در افراد مجرد 38% و در افراد متاهل 9/26% به دست آمد که به لحاظ آماری معنی دار نیستند. از 169نفری که به رشته تحصیلی خود علاقه داشتند، 50 نفر(6/29%) دارای اختلال روانی بودند درحالی که از 65نفری که به رشته تحصیلی خود علاقه نداشتند، 35نفر(8/53%) دارای اختلال روانی بودند، این اختلاف به لحاظ آماری معنی دار بود (001/0=P).
نتیجه نهائی: با توجه به میزان نسبتا بالای اختلال روانی در بین دانشجویان و نظر به اینکه دانشجویان آینده سازان کشور هستند لذا ضروری است تدابیری اتخاذ گردد تا عوامل موثر در این زمینه (از جمله عدم علاقه به رشته تحصیلی) کاهش یابند. برگزاری کلاسهای آموزشی در زمینه فراگیری مهارتهای زندگی. بررسی منظم سلامت روانی دانشجویان و پیگیری افراد در معرض خطر. تشویق به حفظ ارتباط با خداوند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |