دوره 14، شماره 2 - ( 10-1385 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 55-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

H. Jahani Hashemi ,Ph.D., K. Noroozi , B.Sc. Kheiri Soleiman ,Ph.D. Mental Health in Nursing Students in Qazvin University of Medical Sciences. Avicenna J Nurs Midwifery Care 0; 14 (2) :45-55
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1023-fa.html
دکتر حسن جهانی هاشمی ، کبری نوروزی سزیرود ، دکتر سلیمان خیری . بررسی سلامت روانی دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1385; 14 (2) :45-55

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1023-fa.html


چکیده:   (23245 مشاهده)

مقدمه و هدف: سلامت روان به عنوان یکی از ابعاد سلامتی محسوب می شود. دانشجویان هر جامعه معمولا آینده سازان آن جامعه محسوب می شوند، از این رو توجه به ابعاد سلامت روانی آنان نیز تاثیر به سزایی در سلامت روانی کل جامعه دارد. این بررسی به منظور شناسایی اختلال های روانی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد.

روش کار: در این مطالعه مقطعی تمامی 240دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش, پرسشنامه سلامت عمومی 28سوالی بود. نقطه برش در مقیاس کلی، برای تشخیص افراد بیمار 23و بالاتر منظور شد. نقطه برش برای تشخیص افراد بیمار در هر یک از مقیاس های فرعی 14 منظور شد. 

نتایج: شیوع اختلالات جسمانی، اضطراب، کارکرد اجتماعی و افسردگی به ترتیب 9/2%، 6/4%، 3/6% و 2/4% به دست آمد. میزان شیوع اختلال کلی 9/36% به دست آمد. در این بررسی میزان اختلال در مردان 8/23%  و در زنان 3/38% به دست آمد که تفاوت معنی داری نیست. هم چنین میزان اختلال در افراد مجرد 38%  و در افراد متاهل 9/26%  به دست آمد که به لحاظ آماری معنی دار نیستند. از 169نفری که به رشته تحصیلی خود علاقه داشتند، 50 نفر(6/29%) دارای اختلال روانی بودند درحالی که از 65نفری که به رشته تحصیلی خود علاقه نداشتند، 35نفر(8/53%) دارای اختلال روانی بودند، این اختلاف به لحاظ آماری معنی دار بود (001/0=P).

نتیجه نهائی: با توجه به میزان نسبتا بالای اختلال روانی در بین دانشجویان و نظر به اینکه دانشجویان آینده سازان کشور هستند لذا ضروری است تدابیری اتخاذ گردد تا عوامل موثر در این زمینه (از جمله عدم علاقه به رشته تحصیلی) کاهش یابند. برگزاری کلاسهای آموزشی در زمینه فراگیری مهارتهای زندگی. بررسی منظم سلامت روانی دانشجویان و پیگیری افراد در معرض خطر. تشویق به حفظ ارتباط با خداوند.

متن کامل [PDF 531 kb]   (5335 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
انتشار: 1378/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |