دوره 21، شماره 1 - ( 2-1392 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 59-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

B. Khodakarami, M.Sc., J. Faradmal, Ph.D., S.Z. Asghari, Ph.D., E. Zaini, B.Sc.. Behavioral Disorders among Students of Girl’s Guidance Schools of Hamadan City and Affecting Factors. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2013; 21 (1) :59-69
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1131-fa.html
بتول خداکرمی ، دکتر جواد فردمال ، دکتر سیده زهرا اصغری ، الهام زینی ، سیده زهرا معصومی . اختلالات رفتاری دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر همدان و عوامل مرتبط با آن. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1392; 21 (1) :59-69

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1131-fa.html


چکیده:   (6425 مشاهده)
مقدمه : اختلالات رفتاری، اختلالات شایع وناتوان کننده‌ای هستند که باعث اضمحلال شخصیت ومانع پیشرفت فرد می‌شود. هدف این مطالعه، تعیین اختلالات رفتاری در دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی همدان و ارتباط آن با برخی عوامل است.
روش کار: در این مطالعه مقطعی، 400 دانش‌آموز بصورت نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ترجمه شده وودورث و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بود. اطلاعات به‌دست آمده با استفاده از روش‌های آماری مانند آزمون کای-دو تحلیل شد.
یافته ها: میانگین سنی 85/12 با انحراف معیار 94/0 سال بود.از افراد مورد مطالعه، 26% هیچیک از اختلالات را نداشتند، 7/43% یک الی 4 اختلال و بقیه بیش از 4 اختلال را نشان دادند. میزان شیوع اختلال هیجان‌پذیری 1/49% ، وسواس 6/36% ، گوشه‌گیری 5/30% ، پارانوئیدی 2/34% ، افسردگی 5/49% ، پرخاشگری 6/18% ، بی‌قراری 3/15% و تمایلات ضداجتماعی 4/2% برآورد شد. بین از دست دادن یک یا هر دو والدین و میزان اختلال هیجان‌پذیری در دانش‌آموزان ارتباط معناداری مشاهده شد (018/0(P=. همچنین اغلب اختلالات رفتاری در دانش‌آموزانی که پدران بیکار یا بازنشسته و از کار افتاده داشتند و یا در افرادیکه فاقد مالکیت منزل مسکونی بودند، بیشتربود.
نتیجه‌نهایی: نتایج این مطالعه حاکی از شیوع بالای اختلالات رفتاری در بین دانش‌آموزان دختر جامعه مورد پژوهش است. با توجه به آثار سوء این اختلالات در روند یادگیری و ارتباطات اجتماعی دانش‌آموزان، توجه و تعامل بیشتر مسئولین، معلمین و والدین برای یافتن راهکارهایی به‌منظور پیشگیری از بروز این اختلالات را می‌طلبد.
متن کامل [PDF 138 kb]   (1079 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb