shobeiri F, dosti F, oshvandi K, sultanian A, rabie S. The Effect of Educative Intervention on Preeclamptic Women on their Newborn's Health: A Randomized Clinical Trial. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2014; 22 (4) :72-79
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1343-fa.html
شبیری فاطمه، دوستی فریبا، عشوندی خدایار، سلطانیان علیرضا، ربیعی صغری. بررسی تاثیرآموزش مادران باردار مبتلا به پره اکلامپسی بر سلامت نوزاد آنها: یک مطالعه کارآزمایی بالینی . مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. ۱۳۹۳; ۲۲ (۴) :۷۲-۷۹
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-۱-۱۳۴۳-fa.html
۱- ، oshvandi@umsha.ac.ir
چکیده: (۱۲۸۲۷ مشاهده)
مقدمه: پرهاکلامپسی با مرگ و میر بالایی همراه است.گرچه ماهیت ناشناخته آن پیش بینی و پیشگیری بیماری را با مشکل مواجه ساخته، اما با آموزش خودمراقبتی میتوان از بروز برخی مشکلات و عوارض جنینی جلوگیری نمود. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش خود مراقبتی مادران باردار مبتلا به پره اکلامپسی بر سلامت نوزاد آنها صورت گرفته است. روش کار: در این کار آزمائی بالینی 60 بیمار مبتلا به پرهاکلامپسی بطور تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. چهار جلسه آموزشی برای گروه مداخله انجام شد و تا پایان بارداری تحت پیگیری قرار گرفتند، گروه کنترل مراقبتهای روتین بخش را دریافت نمودند. فرمهای جمع آوری دادهها به صورت قبل و بعد در هر دو گروه تکمیل گردید. داده ها با نرم افزار SPSS/16 و آزمونهای آماری t مستقل، من ویتنی، کای اسکوئر و تی زوجی) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: اختلاف نمره آپگار نوزاد در دقیقه اول با میانگین و انحراف معیار 8/0 ± 3/8 در گروه کنترل و 5/1 ± 6/8 در گروه آزمون (05/0P>) و اختلاف وزن نوزادان با میانگین و انحراف معیار 650 ± 5/2773 گرم در گروه کنترل و 6/625 ± 9/2973 گرم در گروه آزمون معنادار نبود (2/0 P =). اما اختلاف نمره آپگار نوزاد در دقیقه پنجم بین دو گروه کنترل و آزمون معنادار بوده است (03/0P =). نتیجه نهایی: آموزش مادران باردار مبتلا به پره اکلامپسی به عنوان یک مداخله پرستاری در جهت ارتقاء سلامت نوزاد آنان و افزایش نمره آپگار نوزاد پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
مامایی دریافت: 1393/12/13 | پذیرش: 1393/12/23 | انتشار: 1393/12/27