دوره 26، شماره 1 - ( فروردين و ارديبهشت 1397 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 25-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Varaei S, Afshar Nasr P, Bahrani N, Mohamadi K. The Comparison of the Effects of Electronic Education with Workshop Education on Knowledge of Nursing Students about Patient's Rights. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2018; 26 (1) :19-25
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1711-fa.html
ورعی شکوه، افشار نصر پریسا، بحرانی ناصر، محمدی کامله. مقایسه تاثیر آموزش الکترونیکی و کارگاهی بر آگاهی دانشجویان پرستاری از حقوق بیماران. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1397; 26 (1) :19-25

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1711-fa.html


1- دکترای پرستاری، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، shvaraei@tums.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- مربی، هیئت علمی، دانشکدۀ نیروی هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (8978 مشاهده)

مقدمه: حقوق بیماران شامل قوانین ارتباطی بین بیماران، کارکنان حرف بهداشتی و سرویس‌های خدمات بهداشتی است. در خصوص رعایت اصول حقوق بیمار از جمله حریم خصوصی و رضایت آگاهانه از سوی پرسنل درمانی، نگرانی‌هایی وجود دارد. لذا مطالعۀ حاضر با هدف مقایسۀ تأثیر دو روش آموزش الکترونیکی و کارگاهی بر آگاهی دانشجویان پرستاری از حقوق بیماران شکل گرفت.
روش کار: مطالعۀ حاضر یک مطالعۀ نیمه‌تجربی دو گروهه است. تعداد ۶۰ دانشجوی پرستاری در عرصه به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آموزش کارگاهی و الکترونیکی قرار گرفتند. محتوای آموزشی در رابطه با حریم خصوصی بیمار و رضایت آگاهانه در یک جلسۀ ۴ ساعته به دانشجویان گروه آموزش کارگاهی، آموزش داده شد. همین محتوا با کمک لوح فشرده در قالب آموزش الکترونیکی به دانشجویان آموزش داده شد. قبل و بعد از مداخلۀ آموزشی، آگاهی دانشجویان با کمک پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته بررسی شد و سپس اطلاعات با کمک نرم‌افزار SPSS با تست‌های آماری تجزیه‌وتحلیل شدند.
 یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد میانگین آگاهی در هر دو گروه آموزش الکترونیکی و کارگاهی بعد از مداخلۀ آموزشی ارتقا یافته بود؛ اما در گروه آموزش کارگاهی، آگاهی قبل و بعد از مداخله از نظر آماری معنی‌دار بود ) ۰/۰۰۱ = (P.
نتیجه‌گیری: آموزش مباحث مربوط به حقوق بیمار به دانشجویان پرستاری، راهکاری به‌منظور افزایش رعایت حقوق بیماران مطرح است. اما دست‌یابی به این هدف نیازمند روش‌های آموزشی است که زیرساخت‌های فراگیری این مفاهیم را فراهم سازد تا آنان را برای مراقبت از بیماران در آینده آماده‌تر سازد.

متن کامل [PDF 336 kb]   (1537 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1396/1/20 | پذیرش: 1396/3/20 | انتشار: 1396/4/26

فهرست منابع
1. Akca SO, Akpinar YY, Habbani T. Knowledge and attitudes of nurses regarding patient rights: a Corum/Turkey sample. Rev Assoc Med Bras. 2015;61(5):452-7. [DOI] [PubMed]
2. Aiazi Z, Khosravi N. Law and Nursing Report. 2nd ed. Tehran: Jamehe Negar; 2009.
3. Breen KJ. Medical professionalism: is it really under threat? Med J Aust. 2007;186(11):596-8. [PubMed]
4. Gharamaleki FA. Organizational Responsibility Methodology. Noor Mag. 2002;49:225-36.
5. Binesh M. Obstacles to Growth Professional Ethics in Organizations. Tehran: Sanat Khodro; 2012.22-7.
6. Rahmdel M. Human right to privacy. Law and Political Science .2006:70;119-47.
7. Aghajani M, Dehghannayeri N. The rate of observe "various dimensions of Patients Privacy" by treatment team. Medical Ethics and History of Medicine. 2009;2(1):59-70.
8. Sugarman J. Ethics in primary Care. New York: McGrow-Hill.Pub; 2000.247.
9. Bagheri A. Iranian medical ethics priorities: the results of a national study. Medical Ethics and History of Medicine. 2011;4(5):39-48.
10. Ansari B. Privacy and protection of the rights of Islam, comparative and Iran. Journal of law and political science university. 2005;66(1):1-53.
11. Bayrami R, Pezeshki M, Ebrahimi M. A Study of the influence of implementing patients' rights workshop for midwives on the women's viewpoint about parturient rights respect. J Urmia Nurs Midwifery Fac, 2007;5(3):93-101.
12. Bostani Khalesi Z, Masole S, Abedinzade M. Evaluation of the Patients, Doctors and Nurses View Points about Patient Bill of Rights in Rasht Public Hospitals. J Fasa Univ Med Sci. 2012;2(2):91-5
13. Johnstone M-J. Nursing ethics and informed consent. Aust Nurs Midwifery J. 2011;19(5):29.
14. Parsapoor M B, Ghasemzadeh S R. Legal and jurisprudential study of patient`s informed consent and physician`s duty of notification: a comparison between Iranian, English and French law. Iran J Med Ethics Hist Med. 2011;5(1):39-50
15. Bjørk IT, Romyn DM. What constitutes a nursing practical skill? West J Nurs Res. 1999;21(1):51-63. [DOI] [PubMed]
16. Mallaber C, Turner P. Competency versus hours: An examination of a current dilemma in nurse education. Nurs Edus Today. 2006;26(2):110-4. [DOI] [PubMed]
17. Abbaszadeh A, Abedi HA, Ghofrani F, Sharif F. Design and evaluation of ethical nursing
18. practice model. Teb va Tazkiyeh. 2002;11(47):59-66.
19. Mahmoodi Shan G, Alhani F, Ahmadi F, Kazemnejad A. Ethics in nurses, lifestyle: a qualitative study. Iran J Med Ethics Hist Med. 2009;2(4):63-78.
20. Shahsavari Isfahani S, Mosallanejad L, Sobhanian S. The effect of virtual and traditional methods on students learning and competency – based skills. Hormozgan Med J. 2010;14(3):184-90.
21. Jesri M. Review on Islamic point of view about informed consent in pediatric medicine. Ethics in science and Technology. 2007;1(1):41-7.
22. Heidari M, Anooshe M, Azadarmaki T, Mohammadi E. The Process of Patient's Privacy: A Grounded Theory. J Shahid Sadoughi Univ Med Sci. 2011;19(5):644-54.
23. Zolfaghari M, Mehrdad N, Parsa Yekta Z, Salmani Barugh N, Bahrani N. The Effect of Lecture and E-learning Methods on Learning Mother and Child Health Course in Nursing Students. Iran J Med Educ. 2007;7(1):31-9.
24. Blinco K, Mason J, McLean N, Wilson S. Trends and issues in E-learning infrastructure Development. Marseille: Alt-i-lab; 2004.
25. Della Corte F, La Mura F, Petrino R. E-learning as educational tool in emergency and disaster medicine teaching. Minerva Anestesiol. 2005;71(5):181-95. [PubMed]
26. Katuk N, Kim G, Ryu H. Experience beyond knowledge: Pragmatic e-learning systems design with learning experience. Comput Human Behav. 2013;29(2):747-58. [DOI]
27. Mirbagher Ajorpaz N, Heidari S, Ranjbar N, Afshar M. Assessment Rate of Being Conscious and Quality of Informed Consent Process in Inpatients Undergoing Surgery in Selected Hospitals of Isfahan in 2009. Qom Univ Med Sci J . 2011;5(S1):53-60.
28. Khatoni A, Dehghan Nayery N, Ahmady F, Haghani H. The Effect of Web-Based and Traditional Instructions on Nurses' Knowledge about AIDS. Iran J Med Educ. 2011;11(2):140-8.
29. Tabet N, Stewart R, Hudson S, Sweeney V, Sauer J, Bryant C, et al. Male gender influences response to an educational package for delirium prevention among older people: a stratified analysis. Int J Geriatr Psychiatry. 2006;21(5):493-7. [DOI] [PubMed]
30. Haghani N. Electronic platform capabilities in education (language). Research in Contemporary World Literature. 2004;9(18):39-50.
31. Dargahi H, Ghazi Saidi M, Ghasemi M. The role of e-learning in Medical Sciences Universities. Payavard. 2008;1(2):20-9.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |