دوره 27، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 )                   جلد 27 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

falahinia G H, Maleki A, khalili Z, Soltanian A. The effect of education of medication by small groups discussion on nursing adherence in intensive care units of medication Standards. Avicenna J Nurs Midwifery care. 2019; 27 (3)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1952-fa.html
فلاحی نیا غلامحسین، ملکی آرزو، خلیلی زهرا، سلطانیان علیرضا. تاثیر آموزش دارو دهی به روش بحث در گروههای کوچک بر تبعیت پرستاران بخش های مراقبت ویژه از استاندارد های دارودهی . مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1398; 27 (3)

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1952-fa.html


1- دانشکده پرستاری و مامایی
2- دانشکده پرستاری و مامایی ، zkhalili90@yahoo.com
3- دانشکده بهداشت
چکیده:   (558 مشاهده)
مقدمه: تبعیت از استانداردها نیاز به آموزش مداوم پرستاران دارد. از روشهای مؤثر آموزشی جهت افزایش دانش و تقویت مهارت، بحث گروهی می باشد .هدف تعیین تاثیر آموزش دارو دهی به روش بحث در گروههای کوچک بر تبعیت پرستاران بخش های مراقبت ویژه از استاندارد های دارودهی میباشد.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی از بخش های مراقبت ویژه دو بیمارستان که به طور تصادفی به عنوان گروه مداخله و کنترل در نظر گرفته شدند76 پرستار به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. چک لیست استانداردهای دارودهی در25 بخش و 53 سوال طراحی شد. پژوهشگر با استفاده از چک لیست، تبعیت هر پرستار از استانداردهای دارودهی را در چهار نوبت قبل و بعد از آموزش به طور نامحسوس و با مشاهده مستقیم کنترل نمود. در صورت تبعیت نمره 1 و در صورت عدم تبعیت نمره صفر کسب گردید. آموزش استانداردهای دارودهی به شیوه بحث گروهی در گروه مداخله در طی دو جلسه دو ساعته انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از Spss16 و آزمونهای تی مستقل و زوجی صورت گرفت.
یافته­ها: قبل از مداخله بین دو گروه از نظر میزان تبعیت پرستاران از استانداردهای دارودهی اختلاف آماری معناداری مشاهده نشد (05/0<p). بعد از مداخله تبعیت پرستاران در گروه مداخله (5/2±9/87) نسبت به گروه کنترل (7/2±7/77) بطور معنی داری افزایش یافت (001/0>p).
نتیجه­نهایی: با توجه به اثرات مثبت آموزش به روش بحث گروهی بر تبعیت پرستاران از استانداردهای دارودهی و اهمیت این مساله در امر مراقبت از بیماران پیشنهاد می شود جهت آموزش به پرستاران از این شیوه استفاده گردد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | دانش گستر فرنام

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midfery Care

Designed & Developed by : Yektaweb | Pubishing: Farname Inc.