دوره 30، شماره 1 - ( زمستان 1400 )                   جلد 30 شماره 1 صفحات 29-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MAZUMS.REC.1399.882


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani N, Nabavian M, Alipour H. Living Experiences of Nursing Students in Caring for Covid-19 patients: a Phenomenological Study. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2022; 30 (1) :20-29
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2335-fa.html
رحمانی نرگس، نبویان ماجده، علی پور حسین. تجربیات زیستۀ دانشجویان پرستاری در مراقبت از بیمار مبتلا به کووید ـ 19: یک مطالعۀ پدیدارشناسی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1400; 30 (1) :20-29

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2335-fa.html


1- مربی، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات جامع سلامت، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
2- کارشناس هوشبری، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران ، h.alipour.1354@gmail.com
چکیده:   (3081 مشاهده)
سابقه و هدف: سازمان جهانی بهداشت در ژانویه 2020 شیوع بیماری کوویدـ19 را یک بحران سلامتی بین‌المللی اعلام کرد. پرستاران بیشترین تماس را با بیماران در طول بستری شدن در بیمارستان دارند. با توجه به اینکه دانشجویان پرستاری در کنار پرستاران به ارائه مراقبت از بیمار می‌پردازند، کشف تجربیات زیسته دانشجویان پرستاری در مراقبت از بیمار با تشخیص کوویدـ19 اهمیت بسزایی دارد. در مطالعه حاضر تجربیات دانشجویان پرستاری را در مراقبت از بیمار با تشخیص کوویدـ19 بررسی کرده‌ایم.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه کیفی به روش پدیدارشناسی تفسیری در سال 1399 انجام شد. نمونه‌ها از بین دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران که تجربه مراقبت از بیمار مبتلا به کوویدـ19 را داشتند، به صورت هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها با مصاحبه‌های نیمه‌ساختار و فردی جمع‌آوری و به صورت هم‌زمان و مستمر با روش ون منن تحلیل شدند.
یافته‌ها: تجارب زیسته دانشجویان پرستاری در مراقبت از بیمار مبتلا به کوویدـ19 شامل 3 طبقه اصلی و 7 زیرطبقه می‌شود که عبارت‌اند از: 1. هیجانات متناقض (اضطراب، درگیری ذهنی، بالندگی)؛ 2. مشکلات روان‌تنی (اختلال خواب، مشکلات پوستی و مشکلات نورولوژیک) و 3. خودآگاهی و توانمندی (تلاش در مراقبت از بیمار، تلاش در محافظت از خود).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد دانشجویان پرستاری در مراقبت از بیمار مبتلا به کوویدـ19 ابتدا تنش‌هایی را به صورت اضطراب، استرس و درگیری ذهنی تجربه کردند. در کنار این تنش‌ها، مشارکت‌کنندگان از اینکه قادر به ارائه مراقبت از بیمار در این دوران هستند، احساس رضایت داشتند و به خود می‌بالیدند. در این راستا دانشجویان با کسب تجربه در مراقبت از خود و بیمار تلاش کردند تنش‌ها را کاهش دهند و مراقبت صحیح ارائه کنند. با توجه به یافته‌های مطالعۀ حاضر، سیستم آموزشی و مسئولان دانشگاه با برگزاری دوره‌های مجازی مهارت مدیریت استرس، آموزش نحوۀ استفاده از تجهیزات حفاظت فردی و رعایت نکات بهداشتی برای دانشجویان پرستاری می‌توانند به کاهش تنش‌های روانی آنان و ارتقای کیفیت مراقبت کمک کنند.
متن کامل [PDF 1107 kb]   (1230 دریافت) |   |   چکیده گسترده انگلیسی (HTML)  (1089 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1400/3/3 | پذیرش: 1400/9/6 | انتشار: 1401/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |