دوره 32، شماره 2 - ( بهار 1403 )                   جلد 32 شماره 2 صفحات 129-118 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.QUMS.REC.1399,473
Clinical trials code: IRCT20201126049493N1


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasannia E, Sheikhi M R, Soleimani M A, Alizade A. Evaluating the Effect of Mindfulness Group Training on Anxiety, Stress, and Depression in Mothers with Children with Learning Disorder: A Randomized Clinical Trial. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2024; 32 (2) :118-129
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2652-fa.html
حسن نیا الهام، شیخی محمدرضا، سلیمانی محمدعلی، علیزاده احد. بررسی تأثیر آموزش گروهی ذهن‌آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات یادگیری: یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1403; 32 (2) :118-129

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2652-fa.html


1- کمیتۀ تحقیقات دانشجویی، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی سلامت، پژوهشکدۀ پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران ، mmsheikhi1@yahoo.com
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی سلامت، پژوهشکدۀ پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
4- مرکز تحقیقات میکروبیولوژی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
چکیده:   (2755 مشاهده)
سابقه و هدف: در سال‌های اخیر، به اثربخشی مداخلات آموزشی در درمان بیماری‌های مزمن توجه شده است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی ذهن‌آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای فرزند دارای اختلال یادگیری انجام شده است.
مواد و روش‌‌ها: این کارآزمایی بالینی با شرکت 60 مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری در شهر قزوین در سال 1400 انجام شد. شرکت‌کنندگان به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. اطلاعات با استفاده از چک‌لیست اطلاعات دموگرافیک و DASS-21 در هر دو گروه کنترل و مداخله در سه مرحله (قبل، بلافاصله و 2 ماه بعد از مداخله) جمع‌آوری شد. گروه مداخله 8 جلسهی 90دقیقه‌ای آموزش ذهن‌آگاهی را به‌صورت گروهی دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار R تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات استرس، اضطراب و افسردگی قبل از مداخلات در مادران هر دو گروه، تفاوت معنی‌داری نداشت. این مداخله توانست استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری را در 2 ماه پیگیری در گروه مداخله، در مقایسه با گروه کنترل، به‌طور معناداری افزایش دهد (0.05P≤).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، آموزش گروهی ذهن‌آگاهی بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری تأثیرگذار است و توصیه می‌شود از نتیجه‌گیری‌ پژوهش حاضر در طراحی روش‌های درمانی و برنامه‌های آموزشی به‌منظور کاهش دیسترس‌های روان‌شناختی والدین دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری استفاده شود.
متن کامل [PDF 1193 kb]   (748 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش در پرستاری و مامایی
دریافت: 1402/1/20 | پذیرش: 1402/5/18 | انتشار: 1403/3/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |