Ethics code: IR.QUMS.REC.1399,473
Clinical trials code: IRCT20201126049493N1
Hasannia E, Sheikhi M R, Soleimani M A, Alizade A. Evaluating the Effect of Mindfulness Group Training on Anxiety, Stress, and Depression in Mothers with Children with Learning Disorder: A Randomized Clinical Trial. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2024; 32 (2) :118-129
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2652-fa.html
حسن نیا الهام، شیخی محمدرضا، سلیمانی محمدعلی، علیزاده احد. بررسی تأثیر آموزش گروهی ذهنآگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات یادگیری: یک کارآزمایی بالینی تصادفیشده. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1403; 32 (2) :118-129
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2652-fa.html
1- کمیتۀ تحقیقات دانشجویی، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی سلامت، پژوهشکدۀ پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران ، mmsheikhi1@yahoo.com
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی سلامت، پژوهشکدۀ پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
4- مرکز تحقیقات میکروبیولوژی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
چکیده: (2755 مشاهده)
سابقه و هدف: در سالهای اخیر، به اثربخشی مداخلات آموزشی در درمان بیماریهای مزمن توجه شده است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی ذهنآگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای فرزند دارای اختلال یادگیری انجام شده است.
مواد و روشها: این کارآزمایی بالینی با شرکت 60 مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری در شهر قزوین در سال 1400 انجام شد. شرکتکنندگان به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. اطلاعات با استفاده از چکلیست اطلاعات دموگرافیک و DASS-21 در هر دو گروه کنترل و مداخله در سه مرحله (قبل، بلافاصله و 2 ماه بعد از مداخله) جمعآوری شد. گروه مداخله 8 جلسهی 90دقیقهای آموزش ذهنآگاهی را بهصورت گروهی دریافت کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار R تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات استرس، اضطراب و افسردگی قبل از مداخلات در مادران هر دو گروه، تفاوت معنیداری نداشت. این مداخله توانست استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری را در 2 ماه پیگیری در گروه مداخله، در مقایسه با گروه کنترل، بهطور معناداری افزایش دهد (0.05P≤).
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، آموزش گروهی ذهنآگاهی بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری تأثیرگذار است و توصیه میشود از نتیجهگیری پژوهش حاضر در طراحی روشهای درمانی و برنامههای آموزشی بهمنظور کاهش دیسترسهای روانشناختی والدین دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش در پرستاری و مامایی دریافت: 1402/1/20 | پذیرش: 1402/5/18 | انتشار: 1403/3/26