دوره 19، شماره 1 - ( 3-1390 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 33-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (12640 مشاهده)
مقدمه و هدف: مطالعات در ایران نشان می­دهد که ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی همواره با مسایل مختلفی دست به گریبان است. اما با این وجود تاکنون، مطالعه­ای که مسایل را از دیدگاه افراد درگیر مورد موشکافی قرار دهد انجام نشده است. بدین لحاظ پژوهش حاضر با هدف تبیین و موشکافی وضعیت موجود ارزشیابی اعضای هیئت علمی پرستار براساس درک افراد انجام گردید.
روش کار: مطالعهکیفیحاضر قسمتی از طرح پژوهشی وسیع می­باشد.داده­هایموردنیازتوسطدوروشمصاحبهفردینیمه ساختاریافتهباصاحبنظرانومشاهدهخط مشیهایموجود،رویه­هاوفرم­هایمربوطبهارزشیابیگردآوریشد. درمجموعمحتوای 22 مصاحبهفردی و 28سریموادموضوعی موردتحلیلکیفیمحتوابارویکردقراردادیقرارگرفت.
روشنمونهگیریمصاحبهشوندگان،هدفمندودرمورداسنادارزشیابیسرشماریبود.
نتایج : شرکتکنندگانادراکوسیعینسبت به وضعیت موجودارزشیابیعملکرداعضایهیأتعلمیپرستارداشتندکهپسازتجزیهوتحلیل،این دیدگاه­هاومحتوایمستنداتموجوددرسهدرونمایهاصلیقرارگرفتند: «عوامل مربوط به حرفه»، «عوامل درونی ارزشیابی» و «عوامل خارجی» موثر بر ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی.
نتیجه نهایی : یافتههایمطالعه­یحاضر، طبق نظرات و مطالعاتصاحبنظرانیکهوجود برخی از عوامل درونی و خارجی را سبب اثربخشی نظام ارزشیابی می­دانند، نشان می­دهد در حال حاضر نظام ارزشیابی اعضای هیئت علمی پرستار اثربخشی لازم را ندارد. لذا شایسته است که مدیران و مسئولان دانشکده­ها جهت رفع یا کاهش مسایل اقدام نمایند.

 

متن کامل [PDF 213 kb]   (2271 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: 1394/11/25 | انتشار: 1394/11/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.