مقدمه و هدف: مطالعات در ایران نشان میدهد که ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی همواره با مسایل مختلفی دست به گریبان است. اما با این وجود تاکنون، مطالعهای که مسایل را از دیدگاه افراد درگیر مورد موشکافی قرار دهد انجام نشده است. بدین لحاظ پژوهش حاضر با هدف تبیین و موشکافی وضعیت موجود ارزشیابی اعضای هیئت علمی پرستار براساس درک افراد انجام گردید.
روش کار: مطالعهکیفیحاضر قسمتی از طرح پژوهشی وسیع میباشد.دادههایموردنیازتوسطدوروشمصاحبهفردینیمه ساختاریافتهباصاحبنظرانومشاهدهخط مشیهایموجود،رویههاوفرمهایمربوطبهارزشیابیگردآوریشد. درمجموعمحتوای 22 مصاحبهفردی و 28سریموادموضوعی موردتحلیلکیفیمحتوابارویکردقراردادیقرارگرفت.
روشنمونهگیریمصاحبهشوندگان،هدفمندودرمورداسنادارزشیابیسرشماریبود.
نتایج : شرکتکنندگانادراکوسیعینسبت به وضعیت موجودارزشیابیعملکرداعضایهیأتعلمیپرستارداشتندکهپسازتجزیهوتحلیل،این دیدگاههاومحتوایمستنداتموجوددرسهدرونمایهاصلیقرارگرفتند: «عوامل مربوط به حرفه»، «عوامل درونی ارزشیابی» و «عوامل خارجی» موثر بر ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی.
نتیجه نهایی : یافتههایمطالعهیحاضر، طبق نظرات و مطالعاتصاحبنظرانیکهوجود برخی از عوامل درونی و خارجی را سبب اثربخشی نظام ارزشیابی میدانند، نشان میدهد در حال حاضر نظام ارزشیابی اعضای هیئت علمی پرستار اثربخشی لازم را ندارد. لذا شایسته است که مدیران و مسئولان دانشکدهها جهت رفع یا کاهش مسایل اقدام نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرستاری پذیرش: 1394/11/25 | انتشار: 1394/11/25