دوره 21، شماره 2 - ( 4-1392 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 77-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

H. Habib zadeh, Ph.D, N. Khajeali, HR. Khalkhali, Ph.D, Y. Mohammadpour. Analysis of evidence-based nursing education on the five stages of the nursing process.. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2013; 21 (2) :67-77
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1140-fa.html
دکتر حسین حبیب زاده ، نسرین خواجه علی ، دکتر حمیدرضا خلخالی ، یوسف محمدپور . تحلیل تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مراحل پنجگانه فرآیند پرستاری. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1392; 21 (2) :67-77

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1140-fa.html


چکیده:   (14796 مشاهده)

مقدمه: فرآیند پرستاری یک روش اندیشمندانه برای تعیین و حل مشکلات سلامتی به منظور برآوردن نیازهای مراقبت بهداشتی است که به نظر اکثر صاحب نظران مفهوم پرستاری مبتنی بر شواهد را تداعی می کند. این مطالعه با هدف آنالیز تاثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مراحل پنجگانه فرآیند پرستاری در دانشجویان پرستاری انجام شد.

روش کار: این پژوهش نیمه تجربی بر روی 48 دانشجوی ترم 3 پرستاری دانشکده پرستاری ارومیه در سال تحصیلی 1392-1391 انجام گردید. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام گرفت و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (24) و مداخله (24) تقسیم شدند. دانشجویان گروه مداخله تحت آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد قرار گرفتند. نحوه نگارش فرآیند پرستاری توسط دانشجویان گروه کنترل و مداخله با چک لیست مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد در ارزیابی کلی فرآیند پرستاری بر اساس آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد در پنج حیطه، در بررسی و شناخت 9/61 درصد، در اولویت بندی اهداف 9/66 درصد، در برنامه ریزی 2/72 درصد، در اجرا 3/77 درصد  و در ارزشیابی 4/68 درصد عملکرد مثبت نسبت به گروه کنترل داشته است، که از لحاظ آماری معنی دار بوده است (05/0>P).

نتیجه نهایی: آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بیش از روش مرسوم منجر به ارتقای مهارت اجرای فرآیند پرستاری در دانشجویان پرستاری می شود. بنابراین پیشنهاد می شود از این روش در آموزش بالینی استفاده شود.

متن کامل [PDF 1363 kb]   (3235 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: 1394/11/25 | انتشار: 1394/11/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |