مقدمه: آموزش یکی از وظایف مهم پرستار کودکان میباشد و میتواند والدین را در مدیریت صحیح درد ناشی از تانسیلکتومی کودک توانمند کند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش به والدین بر کنترل درد ناشی از تانسیلکتومی در کودکان بستری در بیمارستانهای شهر همدان در سال 1392 بود.
روش کار: در این کارآزمایی بالینی، 68 کودک 6 تا 12 سال بستری جهت تانسیلکتومی به همراه والد مراقب انتخاب و بصورت تصادفی بلوکی به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم شدند. برای گروه آزمون آموزش فردی، کتابچه آموزشی و پیگیری تلفنی پس از ترخیص انجام شد. ابزار گردآوری دادهها چک لیست خودگزارشدهی سنجش درد و ثبت وقایع در منزل بود. دادهها توسط نرم افزار 16 SPSS ، آمار توصیفی و آزمونهای آنالیز واریانس با اندازههای تکراری، تی مستقل و کای دو تحلیل شدند.
یافته ها: در سه روز اول پس از ترخیص، بین میانگین نمرات شدت درد (006/0 p= )، درد بعد از بلع (008/0 p= ) و اثر تسکینی مسکن ( 04/0 p= ) گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی دار آماری وجود داشت. تفاوت میانگین نمرات شدت درد در روز اول ( 004/0 p= ) و دوم (04/0 p= ) ، درد بعد از بلع در روز اول (02/0 p= ) و دوم (006/0 p= ) و اثر تسکینی داروی ضد درد در روز دوم (01/0 p= ) پس از ترخیص معنی دار بود.
نتیجه نهایی: شدت درد و درد بعد از بلع کودکان گروه آزمون بخصوص در دو روز اول پس از ترخیص کمتر و اثر تسکینی داروی ضد درد بیشتر بود. لذا آموزش قبل از عمل جراحی تانسیلکتومی با افزایش دانش و توانمندی والدین بر کاهش درد کودکان در منزل موثر بود .
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |