دوره 27، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 )                   جلد 27 شماره 2 صفحات 106-97 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamsaei F, Shokohi Z, Farhadian M, Sadeghian E. Comparison of Social Skills of Primary School Children With and Without Parents With Mental Disorders. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2019; 27 (2) :97-106
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1891-fa.html
شمسایی فرشید، شکوهی زهرا، فرهادیان مریم، صادقیان عفت. مقایسه مهارت‌های اجتماعی کودکان سن دبستان با والدین مبتلا به اختلال روانی و بدون والدین مبتلا به اختلال روانی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1398; 27 (2) :97-106

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1891-fa.html


1- دانشیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- استادیار،گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- استادیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات بیمارهای مزمن (مراقبت در منزل)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، sadeghianefat@gmail.com
چکیده:   (5457 مشاهده)
مقدمه: مهارت‌های اجتماعی عامل مهمی در موفقیت یا شکست هر فرد در اجتماع است. این پژوهش برای تعیین مهارت‌های اجتماعی کودکان سن دبستان با والدین مبتلا به اختلال روانی و بدون والدین مبتلا به اختلال روانی انجام شد.
روش کار: در این پژوهش مورد شاهدی ۶۰ کودک ۶ تا ۱۲‌ساله با والد مبتلا به اختلال روانی با ۶۰ کودک ۶ تا ۱۲‌ساله با والدین بدون اختلال روانی به روش در‌دسترس انتخاب شدند. محیط پژوهش مرکز آموزشی درمانی فرشچیان همدان در سال ۱۳۹۶ بود. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و فرم والدی پرسشنامه استاندارد مقیاس درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت بود که والدین آن‌ها را تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۱ و آزمون‌های آمار توصیفی و استنباطی، شامل تی تست، آنالیز کوواریانس و آزمون کای دو، انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد نمره مهارت‌های اجتماعی کودکان در گروه مورد ۱۰/۸±۵۶/۴۳ و در گروه شاهد ۸/۷±۵۸/۴۶ بود. میانگین نمره مهارت‌های اجتماعی کودکان در دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی‌داری با یکدیگر نداشت (۰/۲۵۹=P).
نتیجه‌گیری: مهارت اجتماعی کودکان در هر دو گروه در محدوده متوسط قرار داشت و سطح مطلوبی نداشت. بنابراین بازنگری شیوه‌های آموزشی و تربیتی در سطح خانواده و نیز برنامه‌های آموزشی و پرورشی را برای ارتقا و تکامل مهارت‌های اجتماعی لازم است.
متن کامل [PDF 559 kb]   (1287 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1397/3/20 | پذیرش: 1397/7/18 | انتشار: 1398/1/7

فهرست منابع
1. Stewart TC, West R, Coplan RJ. Multi-agent models of social dynamics in children. Cognitive Systems Research. 2007; 8(1):1-14. [DOI:10.1016/j.cogsys.2006.07.002]
2. Fyrs j, Trawl T. Clinical Psychology:Concepts, Methods and Professional [M Fyrvzbkht, Persian trans.]. Tehran: Roshd; 1393.
3. Shahim S. A study of the social skills in educable mentallyretarded children using The Social Skills Rating System. Journal of Psychology and Education. 1999; 4:18-37.
4. Fallahi Khesht MasjediM, Pasandideh MM. Psychometric properties of satisfaction with life scale in psychiatric patients. Iranian Journal of Psychiatry & Clinical Psychology. 2016; 22(2):147-158.
5. Shamsaei F, Zolfagharjo R, Cheraghi F, Zamani G. Effects of Social Skills Training on Social Interactions of Children with Epilepsy. Iran J Psychiatry Behav Sci. 2017; 11(4):e9300. [DOI:10.5812/ijpbs.9300]
6. Häyrynen E, Määttä K, Äärelä T, Uusiautti S. There are not enough hours in a day to do everything": Parents' descriptions of everyday life with a child with severe physical disability. International Journal of Research Studies in Education. 2018; 8:1. [DOI:10.5861/ijrse.2018.3008]
7. Liu J, Liu S, Yan J, Lee Mayes L. The impact of life skills training on behavior problems in left-behind children in rural China: A pilot study. School Psychology International. 2015; 37(1):73-84. [DOI:10.1177/0143034315618442]
8. Ashtari N, Pourebrahim T, Khodabakhshi Koolaee A, Khosh Konesh A, Khatiban M. The efficacy of group awareness training of premenstrual syndrome on psychological resilience and quality of life in female high school students. Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty. 2015; 23(1):63-73.
9. Babakhanian M, Sayar S, Babakhanian M, Mohammadi G. Iranian children with ADHD and mental health of their mothers: The role of stress. Iran J Psychiatry Behav Sci. 2016; 10(1):e2026:1-4. [DOI:10.17795/ijpbs-2026] [PMID] [PMCID]
10. Shamsaei F, Cheraghi F, Dehghani M, Jahangard L. Comparing Mental Health of School-Age Children of Parents With/Without Bipolar Disorders: A Case Control Study. Avicenna J Neuro Psycho Physiology. 2015; 2(2):44-48. [DOI:10.5812/ajnpp.21142]
11. Eskandari Shahraki Z, Efffatpanah M, Gray S, RadfarM, Rezaei M, Hekmat H, et al. A Comparative Study of Psychiatric Disorders among Mothers of Children with Chronic Diseases and Mothers of Healthy Children. Journal of Applied Pharmaceutical Science. 2017; 7(12):116-120.
12. Amin A, Mojtaba A, Jamali S, Sarban MT. The effect of parental addiction on children›s behavior. Tolu Health. 2009; 8(3-4):31-40.
13. Hosseinkhanzadeh AA. Specific methods of assessment and teaching social skills in children with attention deficit/hyperactivity disorder.Journal of Exceptional Education.2013; 8(121):23-41.
14. Elliott SN, Malecki CK, Demaray MK. New directions in social skills assessment and intervention for elementary and middle school students. Exceptionality. 2001; 9(1-2):19-32. [DOI:10.1080/09362835.2001.9666989]
15. Gresham FM. Teaching Social Skills to High-Risk Children and Youth: Preventive and Remedial Strategies. 2002.
16. Pavlickova H, Turnbull O, Bentall RP. Cognitive vulnerability to bipolar disorder in offspring of parents with bipolar disorder. British Journal of Clinical Psychology. 2014; 53(4):386-401. doi: 10.1111/bjc.12051 [DOI:10.1111/bjc.12051] [PMID]
17. Narayan AJ, Allen TA, Cullen KR , Klimes Dougan B. Disturbances in reality testing as markers of risk in offspring of parents with bipolar disorder: a systematic review from a developmental psychopathology perspective. Bipolar Disorder. 2013; 15:723-740. [DOI:10.1111/bdi.12115] [PMID] [PMCID]
18. Soltanifar M, Moharreri F, Ashrafzadeh F, Yavari F. Social competence of preschool Children with Epilepsy Compared to Control Group. Journal of Mashhad University of Medical Sciences. 2013; 56(1):7-14. [DOI:10.1016/S0924-9338(13)75752-3]
19. Ellenbogen MA1, Santo JB, Linnen AM, Walker CD, Hodgins S. High cortisol levels in the offspring of parents with bipolar disorder during two weeks of daily sampling. Bipolar Disorders. 2010; 12(1):77-86. [DOI:10.1111/j.1399-5618.2009.00770.x] [PMID]
20. Reichart CG. Being a child of a bipolar parent. Psychopathology, social functioning and family functioning Erasmus Universiteit, Rotterdam. Altrecht Institute for Mental Health Care in Utrecht, Netherlands; 2005.
21. Sajedi Z, Zarabian M, Sadeghian E. Prevalence Behavior Disorders in 3 to 6 Years› Childrenin Hamadan City. Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty. 2010; 18(1):11-21.
22. Bella T, Ibziako P, Omigbodun O. Child psychiatric emergencies. Emergencies in Psychiatry in Low-And Middle-Income Countries. 2013; 108.
23. Derahkshanpour F, Arabgol F, Panaghi L, Mazhabdar H. Psychiatric disorders and behavioral functions in offsprings of bipolar parents. Hormozagan Mediacl Journal. 2010; 13(4):246-252.
24. Masoomi A, Shrazi E. Psychiatric Status in Offspring of Schizophrenic Parents:A Comparative Study. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2006; 11(4):388-95.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |