Ethics code: IR.UMSHA.REC.1399.409
Khodaveisi M, salmani ghabeshi M, Amini R, Tapak L. The Effect of Post-discharge Telephone Training and Follow-up on Self-care Behaviors of Myocardial Infarction Patients. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2022; 30 (2) :98-106
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2332-fa.html
خداویسی مسعود، سلمانی غابشی مهران، امینی رویا، تاپاک لیلی. تأثیر آموزش و پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر رفتارهای خود مراقبتی بیماران انفارکتوس میوکارد. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا 1401; 30 (2) :106-98
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2332-fa.html
1- گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت بیماریهای مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، mehranghabeshi@gmail.com
3- گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماریهای مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مدلسازی مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (536 مشاهده)
سابقه و هدف: بیماران مبتلا به انفارکتوس نیاز به توانایی برای خود مراقبتی دارند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش و پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر رفتارهای خود مراقبتی بیماران انفارکتوس میوکارد انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعۀ نیمه تجربی، 116 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تخصیص تصادفی بلوکی به دو گروه کنترل و مداخله اختصاص داده شدند. در گروه مداخله ابتدا جلسۀ آموزش حضوری برگزار شد. پیگیری تلفنی همراه با آموزش بلافاصله پس از ترخیص، در ماه اول هر هفته دو مرتبه و در ماه دوم هر هفته یک مرتبه با افراد گروه مداخله تماس تلفنی برقرار شد. از پرسشنامۀ استاندارد رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد جهت جمع اوری اطلاعات استفاده شد. از نرم افزار spss نسخۀ 23 و ازمون های تی مستقل و دقیق فیشر جهت تحلیل داده ها استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمرۀ خودمراقبتی در گروه مداخله در یک ماه و دو ماه بعد از آموزش در مقایسه با زمان ترخیص به ترتیب 35/29 و 44/10 واحد بیشتر شده است. نتایج آزمون تعقیبی LSDنشان داد این تفاوت ها معنی دار آماری است (0/001p<). با استفاده از آزمون آماری کای ـ دو بین توزیع فراوانی بیماران دو گروه کنترل و مداخله در یک ماه و دو ماه بعد از مداخله از نظر خودمراقبتی تفاوت معنی دار آماری مشاهده شد.
نتیجهگیری: استفاده از پیگیری تلفنی به علت قابل دسترس بودن میتواند به عنوان روشی جهت پیگیری آموزش های انجام شده در بیماران مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1400/2/22 | پذیرش: 1400/12/8 | انتشار: 1401/3/10