Famili khalili F, Salehi S. Effect of Implementing Orem Self-Care Model on Health-Promoting Behaviors of Mothers having Children with Leukemia Referring to the Pediatric Ward of Seyed Al-Shohada Hospital in Isfahan City (Iran) in 2021. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2022; 30 (1) :72-80
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2400-fa.html
فامیلی خلیلی فرشته، صالحی شایسته. بررسی تاثیر اجرای الگوی خودمراقبتی اورم بر رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت مادران دارای فرزند مبتلا به لوسمی مراجعهکننده به بخش کودکان بیمارستان سیدالشهدای شهر اصفهان در سال 1400. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1400; 30 (1) :72-80
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2400-fa.html
1- کارشناس ارشد پرستاری، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- دانشیار، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، sh.salehi@khuisf.ac.ir
چکیده: (2957 مشاهده)
سابقه و هدف: لوسمی یکی از شایعترین بدخیمیهای دوران کودکی است. مادران این کودکان اولین مراقبان در مراقبت از کودکان مبتلا به لوسمی مطرح میشوند که در تطابق با مشکلات و وظایف متعدد ناشی از بیماری کودک، چالشهای زیادی دارند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر اجرای الگوی خودمراقبتی اورم بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت مادران دارای فرزند مبتلا به لوسمی مراجعهکننده به بخش کودکان بیمارستان سیدالشهدای شهر اصفهان در سال 1400 انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعۀ نیمهتجربی 32 مادر دارای فرزند مبتلا به لوسمی مراجعهکننده به بخش کودکان بیمارستان سیدالشهدای شهر اصفهان در سال 1400 به روش در دسترس بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک و رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت والکر و نیازسنجی بر اساس الگوی اورم بود که در دو مرحلۀ قبل و بعد از اجرای برنامۀ خودمراقبتی اورم سنجیده شد. متناسب با نیازهای مادران، برنامۀ آموزشی حمایتی به صورت حضوری و انفرادی به مدت 4 جلسه و جمعاً به مدت 8 ساعت طراحی و اجرا شد. همچنین پمفلت آموزشی طراحی و در اختیار مادران قرار داده شد. فاصله جلسات از یکدیگر یک هفته بود. در این محدودۀ زمانی با نمونههای پژوهش ارتباط تلفنی و حضوری برقرار شد و نحوۀ انجام و بهکارگیری آموزشهای دادهشده کنترل شد و در صورت بروز مشکل در هرکدام از واحدها، مشکل رفع شد. در مرحلۀ بعد، پس از انجام آموزشهای خودمراقبتی در طول یک ماه، پس از گذشت یک هفته پژوهشگر مجدداً پرسشنامۀ استاندارد رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت را تکمیل کرد. درنهایت دادههای جمعآوریشده در نرمافزار آماری SPSS نسخۀ 20 در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد میانگین امتیاز رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت مادران در بعد خودشکوفایی، مسئولیتپذیری، حمایت بینفردی، مدیریت استرس، ورزش، تغدیه و شاخص ارتقادهنده سلامت پس از اجرای الگوی خودمراقبتی اورم بهطور معناداری بیشتر از امتیاز قبل از اجرای الگو بوده است (0/001>P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان گفت که اجرای الگوی خودمراقبتی اورم بر رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت مادران دارای فرزند مبتلا به لوسمی تأثیر داشته است؛ بنابراین، ضروری است که در مراکز مربوطه با توجه به نیازهای مادران، اقدامات آموزشی و حمایتی بر اساس الگوی اورم انجام شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1400/8/22 | پذیرش: 1400/11/17 | انتشار: 1400/12/10