دوره 30، شماره 3 - ( تابستان 1401 )                   جلد 30 شماره 3 صفحات 230-221 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Armandi M, Mottaqi M. Experiences of Parents of Students with Learning Disabilities in Elementary Schools in Lordegan, Iran, in 2020. Avicenna J Nurs Midwifery Care. 2022; 30 (3) :221-230
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2408-fa.html
محمدی ارمندی مهرداد، متقی مینو. تجارب والدین دارای دانش آموز مبتلا به اختلالات یادگیری: مطالعۀ پدیدارشناسی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1401; 30 (3) :230-221

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2408-fa.html


1- مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، m.motaghi912@gmail.com
چکیده:   (92 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری کودکان در سرنوشت تحصیلی آنان، اختلالات یادگیری موجب سردرگمی معلمان و والدین می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب والدین دارای دانش‌آموز مبتلا به اختلالات یادگیری در دبستان‌های شهر لردگان در سال 1398 طراحی و انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: طرح پژوهش حاضر با رویکرد کیفی از نوع مطالعه پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعه پژوهش را مادران دارای کودکان با اختلال یادگیری در شهرستان لردگان در سال 1398 تشکیل ‌دادند. در این راستا، مصاحبه بدون ساختار و عمیق تا اشباع اطلاعات با 12 نفر از مادران این گروه از کودکان در شهر لردگان انجام شد که به صورت هدفمند در دسترس انتخاب شده بودند و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. داده‌ها از طریق روش کلایزی و مشخص کردن مضامین اصلی و فرعی تحلیل شد.
یافته‌ها: از مجموع 12 نفر از شرکت‌کنندگان در پژوهش، ۳ نفر آقا و 9 نفر خانم بودند. شرکت‌کنندگان در دامنه سنی ۲۷ تا ۸۳ سال بودند. در این میان یک نفر بیوه بود و بقیه متأهل بودند. پس از تحلیل مصاحبه‌ها، ۱۰۲۷ کد اولیه حاصل شد که در قالب ۱۰ مفهوم اصلی احساس تنهایی والدین با 5 زیرمفهوم، بر هم خوردن تعادل روانی والدین و پرخاشگری با 6 زیرمفهوم، احساس سرشکستگی و افسردگی با 6 زیرمفهوم، مشارکت و پیگیر بودن والدین با 9 زیرمفهوم، تلاش والدین و اختلال یادگیری با 17 زیرمفهوم، مشکلات اقتصادی و همراهی نکردن نهادهای مسئول با 9 زیرمفهوم، همراهی جامعه با 7 زیرمفهوم، مشکلات جسمی و روحی کودک با 8 زیرمفهوم، نگرانی از آینده کودک با 8 زیرمفهوم و تأثیر معلم با 2 زیرمفهوم شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، والدین دارای کودکان با اختلالات یادگیری احساس تنهایی می‌کنند، تعادل روانی والدین بر هم می‌خورد، دچار پرخاشگری می‌شوند و درنهایت احساس سرشکستگی و افسردگی می‌کنند. مشارکت و پیگیر بودن والدین و تلاش آنان، همراهی جامعه و مشکلات جسمی و روحی کودک، نگرانی از آینده کودک و تأثیر معلم از یک سو و مشکلات اقتصادی و همراهی نکردن نهادهای مسئول از سوی دیگر کاملاً مشهود است. لذا والدین به حمایت‌های مختلف از طرف جامعه و سیسدرون مایه آموزشی نیاز دارند و حمایت‌های لازم از این خانواده‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.
متن کامل [PDF 948 kb]   (45 دریافت) |   |   چکیده گسترده انگلیسی (HTML)  (29 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1400/10/14 | پذیرش: 1401/4/20 | انتشار: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |