دوره 31، شماره 2 - ( بهار 1402 )                   جلد 31 شماره 2 صفحات 94-85 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani Delgosha M, Vaziri S, Shahabizadeh F, Ahi Q, Mansouri A. Effectiveness of Compassion-based Treatment in Depression, Anxiety, and Aggression of Emergency Medical Workers with Covid-19. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2023; 31 (2) :85-94
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2494-fa.html
سلطانی دلگشا محمد، وزیری شهرام، شهابی زاده فاطمه، آهی قاسم، منصوری احمد. اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر افسردگی، اضطراب و پرخاشگری کارکنان فوریت‌های پزشکی مبتلا به کرونا. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1402; 31 (2) :85-94

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2494-fa.html


1- دانشجوی دکترای روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، vaziri.sh@gmail.com
3- دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
4- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
5- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
چکیده:   (1430 مشاهده)
سابقه و هدف: با شیوع ویروس کرونا، کارکنان فوریت‌های پزشکی دچار مشکلات جسمی و روانی شدند و به مداخلات درمانی نیاز داشتند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر افسردگی، اضطراب و پرخاشگری کارکنان فوریتهای پزشکی مبتلا به کرونا انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کارکنان فوریتهای پزشکی مبتلا به کرونا در شهر مشهد در سال 1400 بود. 40 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. درمان مبتنی بر شفقت در قالب 8 جلسه 90 دقیقه‌ای و هفته‌ای یک بار برای گروه آزمایش اجرا شد. گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. شرکت‌کنندگان در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون با آزمون‌های افسردگی، اضطراب و پرخاشگری سنجیده شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس با نرم‌افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.
یافته‌ها: طبق نتایج این پژوهش، درمان مبتنی بر شفقت بر افسردگی، اضطراب و پرخاشگری کارکنان فوریتهای پزشکی مبتلا به کرونا تأثیر داشت (0.01 >P). بر اساس مجذور اتا، این تأثیر بر افسردگی 0.44، اضطراب 0.39 و پرخاشگری 0.52 بود.
نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود مشاوران و درمانگران از رویکرد درمان مبتنی بر شفقت به‌منظور کاهش مشکلات روان‌شناختی کارکنان فوریتهای پزشکی، به‌ویژه در شرایط بحران کرونا بهره ببرند.

 
متن کامل [PDF 1428 kb]   (820 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: خود مراقبتی در بیماریهای مزمن
دریافت: 1401/7/19 | پذیرش: 1401/11/10 | انتشار: 1402/3/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |