Ethics code: IR.UMSHA.REC.1401.935
1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، Karampor1@yahoo.com
چکیده: (665 مشاهده)
مقدمه و هدف: بار مراقبتی، پایداری مراقبین خانوادگی بازماندگان سکته مغزی را در زندگی کاهش میدهد. تابآوری به آنها در تقویت پایداری و سازگاری با ناملایمات زندگی کمک میکند. با توجه به فراگیر شدن اینترنت؛ بنظر میرسد که مداخلات آموزشی با رویکرد مجازی و با هدف اثربخشی بر تابآوری مراقبین و بار مراقبتی آنها مفید باشند.
مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی، 86 نفر از مراقبین خانوادگی بازماندگان سکته مغزی در بیمارستان بعثت همدان به صورت در دسترس انتخاب و تصادفاً به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافتند. قبل از مداخله، دادهها با مقیاس ناتوانی Modified Rankin، فرم مشخصات دموگرافیک، پرسشنامههای تابآوری Connor-Davidson و بار مراقبتیNovak & Guest جمعآوری شدند. سپس گروه آزمون، یک ماه تحت آموزش مجازی و پیگیری تلفنی قرار گرفت. در پایان مداخله، دو هفته و یک ماه پس از آن، تابآوری و بار مراقبتی آنها مجدداً بررسی شد. آنالیز دادهها با آمار توصیفی، t-test مستقل، کای دو، آزمون دقیق فیشر و Repeated Measure ANOVA در SPSS 25 انجام شد.
یافتهها: قبل از مداخله، بین تابآوری و بار مراقبتی دو گروه تفاوت معنیداری وجود نداشت. بعد از مداخله تفاوت معنیداری در جهت افزایش تابآوری گروه آزمون و کاهش آن در گروه کنترل و همچنین کاهش بار مراقبتی در گروه آزمون و افزایش آن در گروه کنترل مشاهده شد (001/0 > P).
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش مجازی و پیگیری تلفنی بر تابآوری و بار مراقبتی مراقبین، پیشنهاد میشود که ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی به ویژه پرستاران، در آموزشهای خود از این روش بهره جویند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش در پرستاری و مامایی دریافت: 1402/5/14 | پذیرش: 1402/7/14